Předmět: Ateliér Grafický design a digitální média 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Grafický design a digitální média 11
Kód předmětu KGI/GD11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ezzeddine Jana, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. - 13. Konzultace předkládaných návrhů řešení tématu - Předkládání variant řešení, výběr nejvhodnějšího řešení - Průběžné konzultace, řešení problémů projektu (KP) - Průběžné konzultace a plnění dílčích úkolů - seminárních prací

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 100 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 65 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro tvorbu elektronických i tištěných materiálů, využívat znalosti o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií, inovativnosti a osobitosti produktu, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případ, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
Odborné dovednosti
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívat širší spektrum pokročilých grafických prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat směrem k vlastnímu osobitému stylu a vyjádření, volit vizuální prostředky a jejich praktické provedení vhodné pro konkrétní situaci, místo, zákazníka, cílové skupiny atd. z hlediska jejich kontextů, prakticky ovládat počítačové programy pro grafické navrhování a pokročilé tiskové a výtvarné výrobní technologie, navrhovat plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného grafického stylu, tento styl vytvořit korespondující s prostředím vlastní volby, ve kterém má být grafický styl funkční, vypracovat jednotný grafický styl pro organizaci, firmu, školu, atd., který by splňoval mnohá kritéria daná jeho účelem, zadavatelem, filozofií organizace apod., zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být členem i vedoucí osobou týmu a vést organizaci práce a času týmu složeného z odborníků více disciplín na zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o estetických, vizuálních, funkčních a jiných aspektech hrajících roli pro tvorbu efektivního vizuálního stylu (pro firmy, kulturní instituce, úřady, školy, atd.) nebo orientačního systému trvalého nebo krátkodobého charakteru (budovy, historická místa, obce a jejich části, sportovní a kulturní události, atd.), o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu jednotného vizuálního stylu pro konkrétního zákazníka, o organizaci času a práce vzhledem ke stanoveným termínům, o tradičnách postupech tvorby komplexních projektů a jejich alternativách, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech zjišťování efektivity vlastní práce, o kritériích hodnocení vlastní práce stanovených profesní komunitou i laickou veřejností, o tvorbě a volbě variant s erudicí na předpokládané reakce cílové skupiny, o možnostech pozitivního posunu vlastních výtvarných i technických dovedností a znalostí formou analýzy vlastní práce z hlediska různorodých kritérií, porovnávání své práce s jinými a vytvářením různých alternativ svých prací s různými vědomými důrazy, o organizaci času a práce celého týmu se zaměřením na konkrétní dlouhodobé i krátkodobé plány a termíny, zásad a specifik spolupráce grafického designéra s průmyslovou firmou pro výrobu produktů jeho designu,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a systematicky zrealizovat složitější autorský grafický projekt jednotného vizuálního stylu pro společnost, organizaci, město, atd. vlastní volby na kvalitní úrovni estetické a umělecké, funkční i technické, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu a požadavků zákazníka, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu a být schopen dojednat spolupráci s konkrétní odbornou firmou pro průmyslové zpracování, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, vědomě analyzovat svoji práci z hlediska různých kritérií a navrhovat následné alternativy, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, předpokládat výsledek hodnocení a soudu profesní i laické veřejnosti, mít přehled a projevovat zájem o projekty, reálné i potencionální, v oblasti studentovi tvorby, vyhledávat vhodné příležitosti a účastnit se výběrových soutěží a zakázek, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka při různých příležitostech
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
  • Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
  • Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
  • Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
  • Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
  • Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
  • Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
  • Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
  • Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
  • Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr