Předmět: Ateliér Grafický design a digitální média 2

« Zpět
Název předmětu Ateliér Grafický design a digitální média 2
Kód předmětu KGI/GD2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ezzeddine Jana, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. - 13. Stanovení zásad pro vzájemnou komunikaci v průběhu semináře. Seznámení s vybavením a pracovním řádem seminárních učeben. Zadání tématu KP. Výtvarné principy a pravidla v typografii. Typografické nástroje v grafických programech a jejich ovládání. Praktická cvičení. Písmo v počítačových systémech a jejich správa. Sazba textu a zlom. Písmo a obraz. Návrh a grafické řešení publikace a její předtisková příprava. Zhotovení makety publikace. Zhotovení vlastního tiskového portfolia. Zhodnocení semináře. Během celého semestru probíhají vzájemné konzultace probíhajících cvičení mezi vyučujícím a studenty. Studijní náplní tohoto semestru je grafický design a technologie v přístupu k volbě výrazových prostředků. Studenti se obeznámí s různými hledisky komunikace a jejich možnostmi a to v konfrontaci hledisek individuálních a univerzálních; učí se vnímat skutečnosti a interpretovat je v zrcadle písma jako obrazu, jako struktur, jako média přenášejícího emoce; učí se hledat pro dané sdělení adekvátní kompozici a výraz vybraného písma a vyjadřovat se pomocí zhuštěného, zjednodušeného znaku. Cílem výuky je rozvíjet vnímání, prohlubování a třídění vizuálních podnětů prostřednictvím výtvarného experimentu (tvarové studie přírodnin, přírodních procesů a jejich výtvarné interpretace) a vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v návrhářské praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 91 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o širším spektru základních grafických prostředků - písmu, obrazu, tvaru, barvě atd., o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, o historických i současných stylových kánonech o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v akcidenční, knižní a časopisecké produkci
Odborné dovednosti
při navrhování tiskovin a vizuální podoby elektronických médií na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o širším spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, o historických i současných stylových kánonech, o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku
Odborné dovednosti
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Deleatur.
  • Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
  • Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
  • Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
  • Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
  • V průběhu seminářů bude literatura tématicky aktualizována o časopisecké tituly a internetové odkazy..
  • Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
  • Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
  • Heller, Steven. Design Literacy: Understanding Graphic Design. Allworth Press 2000.
  • Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
  • Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
  • Heller, Steven; Pettit, Elinor. Graphic Design Time Line, Allword Press 2000, ISBN 151150644.
  • Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
  • Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • Kurlansky, Mervyn. Masters of the 20th Century : the Icograda design hall of fame. New York : Graphi, 2001. ISBN 1-888001-85-2.
  • Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Michl, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno : Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-48-8.
  • Müller-Brockmann, Josef. Grid systems in graphic design : a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typografen und Ausstellungsgestalter. 9th edition. 2015. ISBN 978-3-7212-0145-1.
  • Tschichold, Jan. The new typography : a handbook for modern designers. Berkeley : University of California Press, 2006. ISBN 0-520-25012-5.
  • Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
  • White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr