Předmět: Základy 3D grafiky

« Zpět
Název předmětu Základy 3D grafiky
Kód předmětu KGI/GDZ3D
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vančát Winfried, MgA. Mgr.
  • Dubenský Martin, MgA.
Obsah předmětu
1. Seznámení s průběhem semestru a požadavky na získání zápočtu. Představení programu Rhinoceros a první zorientování nástrojových paletách. 2. Zorientování se ve virtuálním 3D prostoru, používání klávesových zkratek a tlačítek myši. 3. Tvorba jednoduchých objektů pomocí nástrojů úsečka, lomená čára. 4. Tvorba jednoduchých objektů pomocí nástroje křivka. Editace křivek - stříhání, rozdělování a spojování. 5. Editace křivek pomocí řídících bodů a pomocí skupiny nástrojů "Nástroje pro křivky" 6. Tvorba základních geometrických objektů jako kruh, čtverec atd. 7. Používání nástrojů pro tvorbu písma a textu 8. Tvorba jednoduchých rovinných ploch za pomoci vytvořených křivek. Spojování, stříhání rozdělování takových ploch 9.-10. Editace jednoduchých ploch s pomocí skupiny nástrojů pro úpravu ploch. 11. Tvorba jednoduchých těles z křivek nebo ploch. 12.-13. Tvorba scény a použití základních nástrojů pro vizualizaci Názorná praktická výuka je průběžně doprovázena teoretickým výkladem pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, reprodukovat znalosti o historických i současných stylových kánonech, reprodukovat znalosti o vizuálních prostředcích vhodných pro animovanou tvorbu,
Odborné dovednosti
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit projevit snahu o výtvarný experiment a hledání originálního a výstižného řešení zadaného problému na základní uživatelské úrovni ovládat některé základní počítačové a digitální programy pro tvorbu grafiky, animací, atp.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních nástrojů a základních pracovních postupů používaných pro tvorbu, editaci a základní vizualizace 3D modelů, dílčích postupů či operací a jejich možné alterace a náhrad v různých specifických případech, možností využití 3D vizualizace v různých odvětvích svého oboru,
Odborné dovednosti
samostatně vymodeluje v programu Rhinoceros dle stanovených parametrů a v určeném čase zadaný objekt používá základní pracovní postupy pro tvorbu, editaci a základní vizualizaci 3D modelů, efektivně využívá základní nástroje (úsečku, křivku, editaci křivek, rotaci, vytažení, stříhání, následně rekonstrukci křivek a základy renderování včetně tvorby scény pro renderování), prezentovat vlastní práci a obhájit v kritériích technicko-estetických,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Manuál k aktuální verzi programu Rhinoceros.
  • web stránky s postupy modelování.
  • Puncman, Petr. Modelujeme v programu Rhinoceros 3D. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr