Vyučující
|
-
Trebuňa Roland, MgA. Ing.
-
Stibůrková Dominika, akademický malíř
|
Obsah předmětu
|
1. seznámení s průběhem semestru, zadání semestrálního úkolu (KP), 2. společná korektura v terénu - plenéru - ZOO 3. individuální korektura kreseb a maleb v ulicích města, 4. kolektivní prezentace dosavadní práce a rozvaha o další aplikaci, 5. společná korektura kreseb v interiérech univerzity, 6. konzultace, rozpracovanost individuální 7. hravý seminář simulující práci na čas, materiálová kresba, frotáž, asambláž z nalezených předmětů, 8. konzultace - kontrola rozpracovanosti - kolektivní diskuze nad prací 9. kresebná reportáž na téma - jednodenní úkol 10. aplikace materiálu do podoby kalendáře 11. společná práce - performance na téma světlo a stín, 12. konzultace k semestrální práci, příprava zázemí KPZ, 13. závěr, hodnocení práce v semestru. Tento ateliérový semestr navazuje na praktické předměty prvního semestru studia, které měly za cíl vybavit studenta základní průpravou v oborech kresba a malba, v práci s grafickými editory apod. a učí studenty aplikovat získané dovednosti do ilustrační tvorby. Výstupy budou využity v projektu kalendáře - například pro město Plzeň, pro Plzeňskou filharmonii, pro Západočeskou univerzitu či jednu z jejích fakult atp.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 195 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě jednoduchých herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří jednoduché herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě jednoduchých herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu |
Odborné dovednosti |
---|
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří jednoduché herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Gebrauchsgraphik: Monatsschrift zur Förderung künstlerischer Werbung. 1924.
-
Illustrierte Magazine der Klassischen Moderne. Erfurt: Universität Erfurt, 2013.
-
monografie ilustrátorů 19. a 20. století.
-
produkce nakladatelství AULOS.
-
Aymes-Stokes S, Collé-Bak N, Friant-Kessler B, Leroy M, eds. Illustration and Intermedial Avenues. Nancy: PUN - Éditions Universitaires de Lorraine, 2017.
-
BECK, Lauren a IONESCU, Christina., ed. Visualizing the text: from manuscript culture to the age of caricature.. Newark: University of Delaware Press, 2017. ISBN 978-1-61149-646-8.
-
Heller S. & Arisman, M. (eds). Inside the Business of Illustration. New York: Allworth, 2004.
-
Heller S. & Arisman, M. (eds). The Education of an Illustrator. New York: Allworth.
-
Heller, S. & Chwast, S. Illustration: A Visual History. New York: Abrams, 2008.
-
Heller, Steven; Landers, Rick. Raw Data : infographic designers' sketchbook. 2014. ISBN 978-0-500-51745-1.
-
Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
-
HODGES, Elaine R. S., ed. The Guild handbook of scientific illustration. 2003. ISBN 0-471-36011-2.
-
Klimowski, A. On Illustration. London: Oberon, 2011.
-
Kress and van Leeuwen. Reading Images 2nd edition. London: Routledge, 2006.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Rosand, D. Drawing Acts. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
Smith, K. A. Structure of the Visual Book. Keith A Smith Books: New York, 1994.
-
Zeegen, L. The Fundamentals of Illustration. AVA Publishing SA, 2005.
|