Předmět: Ateliér Didaktická ilustrace 7

« Zpět
Název předmětu Ateliér Didaktická ilustrace 7
Kód předmětu KGI/IL7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stibůrková Dominika, akademický malíř
Obsah předmětu
1. seznámení s průběhem semestru, zadání semestrálního úkolu (KP), 2. společná korektura v terénu - plenéru - ZOO 3. individuální korektura kreseb a maleb v ulicích města, 4. kolektivní prezentace dosavadní práce a rozvaha o další aplikaci, 5. společná korektura kreseb v interiérech univerzity, 6. konzultace, rozpracovanost individuální 7. hravý seminář simulující práci na čas, materiálová kresba, frotáž, asambláž z nalezených předmětů, 8. konzultace - kontrola rozpracovanosti - kolektivní diskuze nad prací 9. kresebná reportáž na téma - jednodenní úkol 10. aplikace materiálu do podoby kalendáře 11. společná práce - performance na téma světlo a stín, 12. konzultace k semestrální práci, příprava zázemí KPZ, 13. závěr, hodnocení práce v semestru. Tento ateliérový semestr navazuje na praktické předměty prvního semestru studia, které měly za cíl vybavit studenta základní průpravou v oborech kresba a malba, v práci s grafickými editory apod. a učí studenty aplikovat získané dovednosti do ilustrační tvorby. Výstupy budou využity v projektu kalendáře - například pro město Plzeň, pro Plzeňskou filharmonii, pro Západočeskou univerzitu či jednu z jejích fakult atp.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě jednoduchých herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu
Odborné dovednosti
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří jednoduché herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě jednoduchých herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských projektů v klasických i digitálních médiích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad ilustrátorskými projekty
Odborné dovednosti
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří jednoduché herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, řídí produkční tým řešící komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských porjektů v klasických i digitálních médiích, zdůvodňuje hodnotu ilustrátorských projektů v mezioborových souvislostech
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gebrauchsgraphik: Monatsschrift zur Förderung künstlerischer Werbung. 1924.
  • Illustrierte Magazine der Klassischen Moderne. Erfurt: Universität Erfurt, 2013.
  • monografie ilustrátorů 19. a 20. století.
  • produkce nakladatelství AULOS.
  • Aymes-Stokes S, Collé-Bak N, Friant-Kessler B, Leroy M, eds. Illustration and Intermedial Avenues. Nancy: PUN - Éditions Universitaires de Lorraine, 2017.
  • BECK, Lauren a IONESCU, Christina., ed. Visualizing the text: from manuscript culture to the age of caricature.. Newark: University of Delaware Press, 2017. ISBN 978-1-61149-646-8.
  • Heller S. & Arisman, M. (eds). Inside the Business of Illustration. New York: Allworth, 2004.
  • Heller S. & Arisman, M. (eds). The Education of an Illustrator. New York: Allworth.
  • Heller, S. & Chwast, S. Illustration: A Visual History. New York: Abrams, 2008.
  • Heller, Steven; Landers, Rick. Raw Data : infographic designers' sketchbook. 2014. ISBN 978-0-500-51745-1.
  • Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
  • HODGES, Elaine R. S., ed. The Guild handbook of scientific illustration. 2003. ISBN 0-471-36011-2.
  • Klimowski, A. On Illustration. London: Oberon, 2011.
  • Kress and van Leeuwen. Reading Images 2nd edition. London: Routledge, 2006.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Rosand, D. Drawing Acts. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Smith, K. A. Structure of the Visual Book. Keith A Smith Books: New York, 1994.
  • Zeegen, L. The Fundamentals of Illustration. AVA Publishing SA, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr