Předmět: Ateliér Didaktická ilustrace 9

« Zpět
Název předmětu Ateliér Didaktická ilustrace 9
Kód předmětu KGI/IL9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Stibůrková Dominika, akademický malíř
Obsah předmětu
1. - 13. Student si v hlavních ateliérových předmětech během magisterského studia (UUD/IL8 až UUD/IL11) volí pro tvorbu projektu (KP) a jednotlivých seminárních prací dle své profilace ilustrační tvorbu se zaměřením na: - Grafické techniky, - Komiks, ilustrace pro děti, - Kresba a malba v ilustraci, - Ilustrace pro poezii, beletrii, tvorba bibliofilií. Volba zaměření v příslušném semestru je na individuální volbě studenta. - Stanovení zásad pro vzájemnou komunikaci. Zadání témat KP. - Průběžná tvorba a konzultace KP. - Průběžná tvorba a odevzdávání jednotlivých seminárních prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 100 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě jednoduchých herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských projektů v klasických i digitálních médiích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad ilustrátorskými projekty
Odborné dovednosti
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří jednoduché herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, řídí produkční tým řešící komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských porjektů v klasických i digitálních médiích, zdůvodňuje hodnotu ilustrátorských projektů v mezioborových souvislostech
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích, o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby, o historických i současných stylových kánonech ilustrace, o gradaci vyprávění a tvorbě složitějších herních a edukativních interaktivních prvků, o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských projektů v klasických i digitálních médiích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad ilustrátorskými projekty, o základech editorské práce
Odborné dovednosti
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané téma, sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky, navrhuje a vytváří pokročilé herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem, zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, řídí produkční tým řešící komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských porjektů v klasických i digitálních médiích, zdůvodňuje hodnotu ilustrátorských projektů v mezioborových souvislostech, navrhuje ediční řadu, přičemž dodržuje požadavky na koncepční sevřenost a závazné grafické a typografické prvky, které vycházejí ze společné formální koncepce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Praktická zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BECK, Lauren a IONESCU, Christina., ed. Visualizing the text: from manuscript culture to the age of caricature.. Newark: University of Delaware Press, 2017. ISBN 978-1-61149-646-8.
  • Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
  • Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
  • Heller S. & Arisman, M. (eds). Inside the Business of Illustration. New York: Allworth, 2004.
  • Heller S. & Arisman, M. (eds). The Education of an Illustrator. New York: Allworth.
  • Heller, Steven; Landers, Rick. Raw Data : infographic designers' sketchbook. 2014. ISBN 978-0-500-51745-1.
  • Hlušička, Jiří. Současná světová grafika : deset brněnských bienále. Praha : Odeon, 1986.
  • Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
  • Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1989.
  • Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy : Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha : Nakl. Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0093-6.
  • Kress and van Leeuwen. Reading Images 2nd edition. London: Routledge, 2006.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Najbrt, Vladislav; Běhal, Miroslav; Potužáková, Vladislava. Redaktor v tiskárně. 1. vyd. Praha : Novinář, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr