Vyučující
|
-
Nguyen Monika, MgA.
-
Koleš Pavel, akademický malíř
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s průběhem semestru, zadání tématu klauzurní práce (KP), zadání prvního úkolu v kategorii komiksu, který bude vznikat nejprve v textové podobě v předmětu Scénáristika a dramaturgie. 2. Přednáška o ilustraci pro nejmenší děti. Zadání ilustrací k říkankám (výstupem bude k realizaci dotažená kniha s vyřešenými ilustracemi, typografií i vazbou). 3. - 4. Práce na literárním scénáři komiksu a korektury ilustrace říkanek. 5. - 6. Odevzdání prvního úkolu a zadání tvorby komiksu podle hotového literárního scénáře. 7. - 8. Korektury rozpracovaného komiksu. 9. Odevzdání komiksu a přednáška o autorech a ilustrátorech pohádek. Zadání ilustrací ke klasicky vyprávěným pohádkám (výstupem je cyklus ilustrací bez aplikace do knihy). 10. - 11. Korektury ilustrací k pohádkám. 12. Odevzdání předešlého úkolu a společné vyhodnocení. 13. Předložení KP a diskuze o úkolu klauzurním (KP), kterým bude výtvarné řešení komiksu, jehož literární scénář byl vytvořen v hodinách scénáristiky. V tomto semestru studenti rozšiřují svoji schopnost zachytit lidskou postavu v celé škále pohybů a z různých pohledů. Pohybové studie realizují ve veřejných prostorech města i školy. Získaný materiál následně využijí v řadě semestrálních projektů. V rámci semestrální výuky studenti pracují jednak na projektech kratších komiksů, které rozpracují v hodinách Scénáristiky a dramaturgie, a dále na zadáních ilustrací k poezii pro děti a ke klasickým pohádkám. Komiksy vznikají v interakci studenta, pedagoga scénáristiky a vedoucího ateliéru komiksu. Studenti postupně vnikají do komiksového žánru a učí se nacházet vzájemné proporce mezi textovou a výtvarnou složkou. Každý ilustrační projekt je uveden příslušnou přednáškou, která studenty seznamuje s příklady řešení jednotlivých typů úkolů a významnými ilustrátory daného žánru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech kreslení a kresebné vizualizace volnou rukou a v grafických editorech aplikovat pravidla výtvarného vyprávění podle jednoduchých slohových útvarů specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory v disciplíně komiks v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování prezentovat své návrhy ostatním členům týmu, zadavateli (vyučujícímu) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o širším spektru základních způsobů zachycení lidské postavy z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, o historických i současných stylových kánonech o tvůrčích postupech při hledání proporcí textové a výtvarné složky komiksu |
Odborné dovednosti |
---|
dokáže zachytit lidskou postavu z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, ve spolupráci s pedagogem scénáristiky a vedoucím ateliéru komiksu vytvoří jednoduchý komiks reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
True stories. 2006.
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Brunetti, I. Anthology of Graphic Fiction, Cartoons, and True Stories.
-
Gravett, Paul. Graphic Novels, Everything you need to knot.
-
Holešovský F., Stehlíková B. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989.
-
Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
-
Maděričová, Markéta. Komiks z hlediska výtvarného umění. Plzeň : Západočeská univerzita. Ústav umění a designu, 2005.
|