Předmět: Ateliér Komiks a ilustrace pro děti 2

« Zpět
Název předmětu Ateliér Komiks a ilustrace pro děti 2
Kód předmětu KGI/KO2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nguyen Monika, MgA.
  • Lazurová Hana, MgA.
Obsah předmětu
1. Seznámení s průběhem semestru, zadání tématu klauzurní práce (KP), zadání prvního úkolu v kategorii komiksu, který bude vznikat nejprve v textové podobě v předmětu Scénáristika a dramaturgie. 2. Přednáška o ilustraci pro nejmenší děti. Zadání ilustrací k říkankám (výstupem bude k realizaci dotažená kniha s vyřešenými ilustracemi, typografií i vazbou). 3. - 4. Práce na literárním scénáři komiksu a korektury ilustrace říkanek. 5. - 6. Odevzdání prvního úkolu a zadání tvorby komiksu podle hotového literárního scénáře. 7. - 8. Korektury rozpracovaného komiksu. 9. Odevzdání komiksu a přednáška o autorech a ilustrátorech pohádek. Zadání ilustrací ke klasicky vyprávěným pohádkám (výstupem je cyklus ilustrací bez aplikace do knihy). 10. - 11. Korektury ilustrací k pohádkám. 12. Odevzdání předešlého úkolu a společné vyhodnocení. 13. Předložení KP a diskuze o úkolu klauzurním (KP), kterým bude výtvarné řešení komiksu, jehož literární scénář byl vytvořen v hodinách scénáristiky. V tomto semestru studenti rozšiřují svoji schopnost zachytit lidskou postavu v celé škále pohybů a z různých pohledů. Pohybové studie realizují ve veřejných prostorech města i školy. Získaný materiál následně využijí v řadě semestrálních projektů. V rámci semestrální výuky studenti pracují jednak na projektech kratších komiksů, které rozpracují v hodinách Scénáristiky a dramaturgie, a dále na zadáních ilustrací k poezii pro děti a ke klasickým pohádkám. Komiksy vznikají v interakci studenta, pedagoga scénáristiky a vedoucího ateliéru komiksu. Studenti postupně vnikají do komiksového žánru a učí se nacházet vzájemné proporce mezi textovou a výtvarnou složkou. Každý ilustrační projekt je uveden příslušnou přednáškou, která studenty seznamuje s příklady řešení jednotlivých typů úkolů a významnými ilustrátory daného žánru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 91 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o širším spektru základních způsobů zachycení lidské postavy z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, o historických i současných stylových kánonech o tvůrčích postupech při hledání proporcí textové a výtvarné složky komiksu
Odborné dovednosti
dokáže zachytit lidskou postavu z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, ve spolupráci s pedagogem scénáristiky a vedoucím ateliéru komiksu vytvoří jednoduchý komiks reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o širokém spektru základních způsobů zachycení lidské postavy z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, o o výtvarném tvarosloví komixového žánru a kompozičních vztazích obrazového materiálu, obrazu a písma, o historických i současných stylových kánonech, o tvůrčích postupech při hledání proporcí textové a výtvarné složky komiksu, navrhování komixových scénářů s ohledem na propojení funkce komixu a estetického ztvárnění
Odborné dovednosti
dokáže zachytit lidskou postavu z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů, ve spolupráci s pedagogem scénáristiky a vedoucím ateliéru komiksu vytvoří jednoduchý komiks, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního díla
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • True stories. 2006.
  • Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
  • Brunetti, I. Anthology of Graphic Fiction, Cartoons, and True Stories.
  • Gravett, Paul. Graphic Novels, Everything you need to knot.
  • Holešovský F., Stehlíková B. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989.
  • Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
  • Maděričová, Markéta. Komiks z hlediska výtvarného umění. Plzeň : Západočeská univerzita. Ústav umění a designu, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr