Vyučující
|
-
Lubneva Blanka, PhDr.
-
Nguyen Monika, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seznámení s předmětem, jeho specifiky a jeho požadavky. Co je nezbytné při vyprávění příběhů? 2. Přednáška o zásadách tvorby scénáře komiksu. Je vždycky scénář zapotřebí? Jak se vymýšlí fabule? 3. Zadání první úlohy a dokončení přednášky o zásadách tvorby scénáře. 4. - 7. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů. 8. Odevzdání prvního semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně komiks dokončen. 9. Přednáška o zásadách komiksové tvorby a zadání druhé semestrální úlohy. Jak se pracuje s postavami. 10. Jak se pracuje s časem. Jak se pracuje s prostředím? Jak to vše funguje v komiksu. 11. - 12. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů. 13. Odevzdání druhého semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně komiks dokončen. Za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru diskuze nad odevzdanými pracemi a jejich společné vyhodnocení. Krátké projekty: adaptace krátké povídky do komiksu. Delší projekt: autorský komiks (čtyřstránkový) na dané společné téma.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat pravidla výtvarného vyprávění podle jednoduchých slohových útvarů, vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech kreslení a kresebné vizualizace volnou rukou a v grafických editorech, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, reprodukovat znalosti podstaty vyprávění obrazem, |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory, v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování, samostatně napsat literární scénář se všemi jeho náležitostmi, rozeznat a analyzovat základní složky příběhu, s nápomocí vytvořit obrázkový scénář a následně definitivní komiks, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o složitějších komiksových úlohách (fabule, čas, prostředí, apod.) o historických i současných stylových kánonech, podstaty tvorby složitějších literárních scénářů a jeho převodu do obrazového scénáře a poté komiksu, o pokročilých tvůrčích postupech při hledání formy vyprávění obrazem, |
Odborné dovednosti |
---|
rozumět podstatě vyprávění obrazem a využívat ji ve vlastní tvorbě při tvorbě vizuálních metafor, napsat náročnější literární scénář, pod vedením pedagoga vytvořit obrázkový scénář a poté definitivní komiks, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, ovládat zásady tvorby různých forem scénářů, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Diesing, Helena. Český komiks 01. poloviny 20. století. Praha : Verzone, 2011. ISBN 978-80-904546-8-2.
-
Dutka, E. Animovaný film, Úvod do scenáristiky animovaného filmu.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
-
Groensteen, Thierry; Antonová, Barbora. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-141-0.
-
McCloud, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
|