Vyučující
|
-
Lazurová Hana, MgA.
-
Pavel Otakar, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarná práce s textem, struktura, charakter a používání písma. 2. Proměna výtvarného začlenění textu v návaznosti na stylové proměny a vývoj technologií. 3. Práce s rukopisem, klasifikace tiskových písem. 4. Kombinace písem, vhodné a nevhodné. 5. Sazba, sazební obrazec, periodické a neperiodické tiskoviny - kniha, časopis. 6. Typoměrný systém. 7. Významné osobnosti světové a české písmové tvorby. 8. - 10. Návaznost - individuální projekt, realizovaný ve formě plakátu. 11. - 13. Společný projekt - poster, formát A3. Projekt pak student realizuje v technologii vybrané v součinnosti s vedoucím ateliéru. Výběr technologie se samozřejmě orientuje na obsahu sdělení a výtvarném záměru vyznění projektu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, znát základní způsoby využití písma a jejich forem, reprodukovat základní znalost písmových znaků, jejich součástí a využití, |
Odborné dovednosti |
---|
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně i v týmu a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, dodržovat stanovené termíny, vést konstruktivní dialog a vyvádět z něj faktické závěry, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kresebných principů a konstrukčních prvků písmového znaků, historických souvislostí vývoje písmové tvorby a Klasifikace typografických latinkových písem a aplikace této klasifikace, významných českých a zahraničních tvůrců písma, |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat jednotlivá historická období, jmenovat klíčové osobnosti písmové tvorby, osvojit si klasifikaci konstruovaných písem, při tvorbě užívat konstrukční prvky písmových znaků, aplikovat základní typografická pravidla, kombinace písem, typometrický systém, korekturní znaménka, volit a zpracovat výtvarné znaky do významově vázaného projektu, ovládat problematiku sazby, pracovat se sazebním obrazcem v rámci zrcadla, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Beran, Vladimír. Typografický manuál : aktualizovaný. 2., opr. vyd. Praha : Kafka design, 2000.
-
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Engelmann, Bernt; Jehl, Iska; Sedlatschek, Hubert. SchriftWerk : Handbuch zur Gestaltung mit Typografie und Layout. 1. Aufl. Donauwörth : Auer, 2005. ISBN 3-403-04316-9.
-
Frutiger, Adrian. Nachdenken über Zeichen und Schrift / Adrian Frutiger. Bern : Haupt, 2005. ISBN 3-258-06811-9.
-
Gerstner, Karl. Programme entwerfen : [fünf Essays und eine Einführung]. 3. Aufl. Baden : Lars Müller Publishers, 2007. ISBN 978-3-03778-092-3.
-
Hollis, Richard. Swiss graphic design : the origins and growth of an international style, 1920-1965. London : Laurence King, 2006. ISBN 9781856694759.
-
Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
-
Menhart, Oldřich. Nauka o písmu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 1. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 2. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Samara, Timothy. Grafický design : základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
-
Štorm, František. Eseje o typografii. Společnost pro Revolver revue, 2008. ISBN 978-80-87037-15-7.
-
Uebele, Andreas. Orientierungssysteme und Signaletik : Ein Planungshandbuch für Architekten, Produktgestalter und Kommunikationsdesigner. Mainz : Hermann Schmidt, 2006. ISBN 3-87439-674-6.
-
Wozencroft, Jon. Brody : the graphic language of Neville Brody. New York : Universe, 1988. ISBN 0-7893-0653-0.
|