|
Vyučující
|
-
Arana Eva, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat: 1-2. Postmoderní filozofie a její vliv na výtvarné umění. Postkonceptuální tendence v umění. Definice současného umění, 3-4. Aktuální umělecká teorie a praxe, institucionální kritika, spolupráce, participace, performance art, artist run-spaces, fenomén uměleckých kolektivů, archivní obrat, klimatická tíseň a postkolonialismus, 5-6. Prezentace uměleckého díla v rámci současné kurátorské teorie a praxe, 7-8. Kreativně-kulturní odvětví a jejich využití v rámci doktorského projektu, 9-12. Interpretace vlastní tvorby (příprava uměleckých a teoretických výstupů, pravidla tvůrčího psaní, myšlenkové mapy, výhody mezioborové spolupráce, jak se připravit na konferenční příspěvek etc.).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: orientovat se v základních vývojových směrech moderního a současného umění, rozpoznat hlavní teoretické a estetické kontexty postmoderní filozofie a konceptuálního umění, chápat základní principy výstavní praxe a jejího historického vývoje. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: reflektovat vlastní uměleckou tvorbu v širším společensko-kulturním kontextu, pracovat s odbornými texty zaměřenými na teorii umění a kurátorství, formulovat otázky týkající se role umění ve veřejném prostoru a v rámci kulturních institucí. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: hlavních směrů a tendencí současného umění a jejich teoretického ukotvení (např. postkonceptuální tendence, institucionální kritika, participativní a kolektivní praxe), aktuálních kurátorských přístupů a způsobů prezentace uměleckého díla v různých kontextech, fungování kulturně-kreativních odvětví a jejich vztahu k výtvarnému umění, designu a výzkumným projektům v oblasti umění. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: analyzovat a interpretovat současné umělecké a kurátorské přístupy v kontextu vlastní tvůrčí praxe, koncipovat prezentaci vlastního uměleckého výstupu s ohledem na kurátorský rámec a zvolený prostor, uplatnit metodologické a teoretické poznatky při přípravě odborných nebo tvůrčích výstupů (např. pro výstavy, konference nebo grantové soutěže). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kolokvium, |
| Skupinová prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kolokvium, |
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
ERTRAND, Stéphanie. Contemporary Curating, Artistic Reference and Public Reception: Reconsidering Inclusion, Transparency and Mediation in Exhibition Making Practice. 2021.
-
GREEN, Alison. When artists curate: contemporary art and exhibition as medium. 2018.
-
MORGANOVÁ, Pavlína; NEKVINDOVÁ, Terezie a SVATOŠOVÁ, Dagmar. Výstava jako médium: české umění 1957?1999. 2020.
-
PACHMANOVÁ, Martina. Ex-pozice. O vystavování sbírek umění, designu a architektury. 2018.
-
REIPLE Alison, DEFILLIPPI, Robert, SCHREIBER, David. Transformational Innovation in the Creative and Cultural Industries. .
-
SÝKOROVÁ, L. Konečně spolu: česká nezávislá galerijní scéna 1990-2011. .
-
SÝKOROVÁ, Lenka (ed.). Drawing as a non verbal communication tool: Virtual Bienale Prague. .
-
SÝKOROVÁ, Lenka. Nezávislé kurátorství ve volném čase. .
-
ŽEROVC, Beti. When attitudes become the norm: the contemporary curator and institutional art. .
|