Předmět: Ateliér Grafický design a vizuální komunikace 7

« Zpět
Název předmětu Ateliér Grafický design a vizuální komunikace 7
Kód předmětu KGI/VK7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hušek Michael, doc. akad. mal.
  • Šmídl Martin, Prof. akad. mal. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení se strukturou semestru a zadání velkého celosemestrálního projektu (KP), piktogramů pro zoologickou a botanickou zahradu. 2. Kresba v plenéru. 3. Konzultace, kreslení a fotografování prostředí v zoo a botanické zahradě. 4. - 5. Komprimace vizuální informace do podoby znaku, piktogramu. 6. - 7. Vytvoření konzistentního souboru piktogramů zvířat a rostlin. 8. - 9. Vytvoření posterů prezentujících piktogramy. 10. - 12. Vytvoření katalogu piktogramů. 13. Zhodnocení semestru, předložení KP. V tomto semestru se studenti naučí zacházet se znakem jako zhuštěným - koncentrovaným vizuálním sdělením. Studenti vytvářejí piktogramy pro zoologickou zahradu, botanickou zahradu či obdobné instituce, které svým zaměřením a obsahem vycházejí tomuto úkolu vstříc. Na počátku studenti kreslí, skicují a fotografují v zoologické či botanické zahradě, aby mohli posléze tyto své kresby využít jako východisko zjednodušené, zhuštěné, znakové kresby - vizuální informace k tvorbě piktogramu. Důraz je kladen na to, aby vytvořený znak skutečně prošel procesem stylizace ve smyslu koncentrování obsahu kresby tak, aby při maximálním zjednodušení neztrácela vnitřní náboj, atmosféru atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů), o historických i současných stylových kánonech o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu
Odborné dovednosti
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla, určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska, kriticky analyzuje vizuální projevy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů), o historických i současných stylových kánonech o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu a vizuální komunikce
Odborné dovednosti
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla, určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska, kriticky analyzuje vizuální projevy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, řídí produkční tým řešící komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích, zdůvodňuje hodnotu projektů grafického designu a vizuální komunikace v mezioborových souvislostech
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Deleatur.
  • Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
  • Font. Reklamní grafika a DTP. Praha : Kafka design, 1994.
  • Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
  • Novum, world of graphic design.
  • Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
  • Typo, typografie, grafický design, vizuální komunikace.
  • Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
  • V průběhu seminářů bude literatura tématicky aktualizována o časopisecké tituly a internetové odkazy..
  • Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
  • Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
  • Heller, Steven. Design Literacy: Understanding Graphic Design. Allworth Press 2000.
  • Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
  • Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
  • Heller, Steven; Pettit, Elinor. Graphic Design Time Line, Allword Press 2000, ISBN 151150644.
  • Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
  • Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • Kurlansky, Mervyn. Masters of the 20th Century : the Icograda design hall of fame. New York : Graphi, 2001. ISBN 1-888001-85-2.
  • Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Michl, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno : Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-48-8.
  • Müller-Brockmann, Josef. Grid systems in graphic design : a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typografen und Ausstellungsgestalter. 9th edition. 2015. ISBN 978-3-7212-0145-1.
  • Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
  • Tschichold, Jan. The new typography : a handbook for modern designers. Berkeley : University of California Press, 2006. ISBN 0-520-25012-5.
  • Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
  • White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr