Vyučující
|
-
Spousta Pavel, Prof. akad. mal.
-
Hrdinová Anna, Prof. MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení se strukturou semestru a zadání velkého celosemestrálního projektu (KP), piktogramů pro zoologickou a botanickou zahradu. 2. Kresba v plenéru. 3. Konzultace, kreslení a fotografování prostředí v zoo a botanické zahradě. 4. - 5. Komprimace vizuální informace do podoby znaku, piktogramu. 6. - 7. Vytvoření konzistentního souboru piktogramů zvířat a rostlin. 8. - 9. Vytvoření posterů prezentujících piktogramy. 10. - 12. Vytvoření katalogu piktogramů. 13. Zhodnocení semestru, předložení KP. V tomto semestru se studenti naučí zacházet se znakem jako zhuštěným - koncentrovaným vizuálním sdělením. Studenti vytvářejí piktogramy pro zoologickou zahradu, botanickou zahradu či obdobné instituce, které svým zaměřením a obsahem vycházejí tomuto úkolu vstříc. Na počátku studenti kreslí, skicují a fotografují v zoologické či botanické zahradě, aby mohli posléze tyto své kresby využít jako východisko zjednodušené, zhuštěné, znakové kresby - vizuální informace k tvorbě piktogramu. Důraz je kladen na to, aby vytvořený znak skutečně prošel procesem stylizace ve smyslu koncentrování obsahu kresby tak, aby při maximálním zjednodušení neztrácela vnitřní náboj, atmosféru atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů), o historických i současných stylových kánonech o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu |
Odborné dovednosti |
---|
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla, určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska, kriticky analyzuje vizuální projevy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů), o historických i současných stylových kánonech o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu a vizuální komunikce |
Odborné dovednosti |
---|
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků, navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice, zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla, určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska, kriticky analyzuje vizuální projevy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, řídí produkční tým řešící komplexní úkoly, zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích, zdůvodňuje hodnotu projektů grafického designu a vizuální komunikace v mezioborových souvislostech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Deleatur.
-
Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
-
Font. Reklamní grafika a DTP. Praha : Kafka design, 1994.
-
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
-
Novum, world of graphic design.
-
Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
-
Typo, typografie, grafický design, vizuální komunikace.
-
Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
-
V průběhu seminářů bude literatura tématicky aktualizována o časopisecké tituly a internetové odkazy..
-
Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
-
Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
-
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
-
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
-
Heller, Steven. Design Literacy: Understanding Graphic Design. Allworth Press 2000.
-
Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
-
Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
-
Heller, Steven; Pettit, Elinor. Graphic Design Time Line, Allword Press 2000, ISBN 151150644.
-
Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
-
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
-
Kurlansky, Mervyn. Masters of the 20th Century : the Icograda design hall of fame. New York : Graphi, 2001. ISBN 1-888001-85-2.
-
Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Michl, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno : Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-48-8.
-
Müller-Brockmann, Josef. Grid systems in graphic design : a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typografen und Ausstellungsgestalter. 9th edition. 2015. ISBN 978-3-7212-0145-1.
-
Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
-
Tschichold, Jan. The new typography : a handbook for modern designers. Berkeley : University of California Press, 2006. ISBN 0-520-25012-5.
-
Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
-
White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.
|