Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. 1) O písmu - proporce a řád 2) Vývoj písma - funkční a estetická kritéria, vznik latinky 3) Další vývoj latinky, písmová osnova, čitelnost a čtivost textu 4) Anatomie písma 5) Vývoj latinky - pokračování (až do vzniku knihtisku) 6) Exkurze do Muzea knihtisku a knihy v Plzni 7) Klasifikace tiskových písem 8) Praktická typografie - pravidla sazby 9) Mezinárodní typografický styl 10) Projekce filmu o typografii - Helvetica / Gary Hustwit (první část) 11) Projekce filmu o typografii - Helvetica / Gary Hustwit (druhá část) 12) Opakování a příprava na test 13) Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, znát základní způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, |
Odborné dovednosti |
---|
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti budou ovládat základy práce s písmem a s texty v uměleckém díle - rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, výběr konkrétního písma dle zadání, grafickou úpravu textu s ohledem na téma i formát atd. Dle svého studijního zaměření dokáží vyřešit na odpovídající výtvarné úrovni design vizualizace svých semestrálních, klauzurních i závěrečných kvalifikačních prací - posteru, katalogu, ilustrované knihy, leporela, obalu atd |
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, významných českých a zahraničních typografů, základních pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem, |
Odborné dovednosti |
---|
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd., užití základních pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd., dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své práce - poster, katalog, ilustrovaná kniha, leporelo, obal, atd., |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Najbrt V. okol. Redaktor v tiskárně. Novinář, Praha, 1995.
-
O. Hlavsa. Typografie I., II., III.;. &.
|