Vyučující
|
-
Kubizňáková Kateřina, Ing. Ph.D.
-
Čerba Jan, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Topografické mapování a související obory Definice mapy, postavení topografických map Státní mapová díla středních měřítek v ČR Nařízení vlády č.430/2006 Sb. Příklady topografických map ze zahraničí Porovnání obsahu a vlastností tuzemských a zahraničních topografických map - subjektivní hlediska Jazyk topografické mapy, prvky topografické mapy, katalog smluvených značek Katalogy základních a vojenských topografických map Práce s mapou: čtení, profil, sklon, zakrytý prostor Přehled zobrazení užívaných v topografickém mapování na území ČR Kartografické hodnocení historických map na území Plzeňského kraje Historie topografického mapování v příkladech Počítačová tvorba Základní mapy ČR Metody topografického mapování (historické metody, současné metody) Odvozování topografických map Mapování polohopisu, polohopisný podklad Pracovní postup při geodetickém měření Pracovní postup při fotogrammetrickém měření Mapování výškopisu Morfologie terénních tvarů Typy terénu a terénních ploch Způsoby znázorňování výškopisu Geodetické měření výškopisu, fotogrammetrické měření výškopisu Výpočetní a zobrazovací práce Automatizovaná tvorba DMR Příprava a řešení vrstevnicového testu (lokalita Tachov) Konvenční postupy údržby a obnovy topografických map Koncepce, tvorba a aktualizace ZABAGED Kartografické zpracování topografických map Reprodukce a tisk map středních měřítek Vydávání státních mapových děl (ediční plán) Aplikace autorského práva Informační systém zeměměřictví Metadata o státních mapových dílech Počítačové zpracování topografických map Evropské a světové databáze Národní geoinformační infrastruktura ČR Ortofotografické zobrazení území ČR Projekt nového výškopisu ČR Nové trendy v topografickém mapování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 64 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v používaných kartografických zobrazeních |
rozumět zákonitostem kartografických zkreslení |
rozumět středovému promítání |
orientovat se v geometrických transformacích |
rozeznat základní geomorfologické útvary |
Odborné dovednosti |
---|
konstruovat základní geometrické objekty v rovině |
rozeznat barevné stupnice |
určovat světové strany podle kompasu |
určovat cesty v používaných mapách |
používat rýsovací pomůcky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat geomorfologické tvary |
orientovat se v mechanismu produkce státních mapových děl středních měřítek |
popsat postupy tvorby a aktualizace základních a tématických státních mapových děl středních měřítek |
orientovat se v historickém vývoji tvorby topografických map |
orientovat se v používaných termínech a postupech v oblasti topografického mapování |
Odborné dovednosti |
---|
podílet se na tvorbě a aktualizaci mapových děl středních měřítek |
zakreslit a charakterizovat geomorfologické tvary |
určit z mapy prostorové souřadnice objektu, velikost útvarů, svahové poměry |
řešit základní topografické analytické úlohy (sklon, viditelnost, orientaci svahů) |
vyhotovit vrstevnicový plán v terénu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
John N. Hatzopoulos. Topographic Mapping: Covering the Wider Field of Geospatial Information Science & Technology (GIS & T). Universal-Publishers, 2008. ISBN 9781581129861.
-
Veverka, Bohuslav. Topografická a tematická kartografie 10. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02381-8.
|