Vyučující
|
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do biografické metody, její charakter a význam, narace v dějinách, metody kvalitativního výzkumu a orální historie; zadání četby a seminárních úkolů 2. Seminární četba - Analýza a diskuse: Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012. https://books.google.cz/books?id=NFhHAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=Franklin,+Benjamin.+Autobiography.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiVpMLisZ7ZAhXS2aQKHdcEA0YQ6AEILzAB#v=onepage&q=Franklin%2C%20Benjamin.%20Autobiography.&f=false 3. Seminární četba - Analýza a diskuse: ELIADE, Mircea. Autobigraphy. 19071986. Translated from the Romanian Mac Linscott Ricketts. Chicago: University of Chicago Press, 1990. https://books.google.cz/books?id=ntUnAgAAQBAJ&pg=PR4&dq=Autobiography.+1907%E2%80%931986&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwi_zu2lsZ7ZAhXQCOwKHU6FC1MQ6AEIKzAA#v=onepage&q=Autobiography.%201907%E2%80%931986&f=false 4. Seminární četba a diskuse:AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln London: University of Nebraska Press, 2004. Dostupné také z www: https:// https://books.google.cz/books?id=N3x7HSOpIG0C&printsec=frontcover&dq=writing-biography-historians-their-craft.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjExeGSsp7ZAhXS0aQKHYntA3sQ6AEIKDAA#v=onepage&q=writing-biography-historians-their-craft.&f=false 5. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Arnold Joseph Toynbee 6. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3Edward Hallet Carr 7. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Hayden White. 8. Seminář o četbě: JARDIN, André. Tocqueville. A Biography. Translated from the French by Lydia Davis with Robert Hemenway. Baltimore London: The John Hopkins University Press, 1998. 9. Seminář o četbě: CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6. 10. 13. Prezentace seminárních úkolů studentů s diskusí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat orientaci v historii na úrovni standardů pro výuku dějepisu na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat a číst v anglickém jazyce na úrovni minimálně B2, ovládá základy metod oral history a kvalitativního výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hlavních témat současné biografické literatury ve světě, současných i historických metod odborné biografie, znalost možností i úskalí metod oral history v odborné biografistice, možností a úskalí narativních postupů v životních příbězích |
Odborné dovednosti |
---|
orientace v současné relevantní odborně biografistické literatuře, analýzy a odborné interpretacet současného i historického biografického textu. Je schopen základního kvalitativního výzkumu v oblasti biografické tvorby, je schopen používat v základní úrovni narativních postupů při tvorbě odborné biografie. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln ? London: University of Nebraska Press, 2004..
-
ATKINSON, Robert. The Life Story Interview. Sage University Papers Series on Qualitative Research Methods, Vol. 44. Thousand Oaks: Sage, 1998. 98 s..
-
CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6..
-
DENZIN, Norman. Interpretative Biography. Newbury Park ? London ? New Delhi: Sage, 1989..
-
Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012..
-
Fritzová Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
-
GOODSON, Ivor ? SIKES, Patricia. J. Life history research in educational settings: learning from lives. Buckingham: Open University Press, 2001. 126 s. Doing qualitative research in educational settings..
-
CHAMBERLAYNE, Prue ? BORNAT, Joanna ? WENGRAF, Tom (edd.). The turn to biographical methods in social science: comparative issues and examples. London: Routledge, 2000. 346 s..
-
KLEIN, Christian ( ed.). Handbuch Biographie: Methoden, Traditionen, Theorien. Stuttgart: J. B. Metzler, 2009. 485 s..
-
LORIGA, Sabina. The Role of Individual in History: Biografical and Historical Writing in the Nineteenth and Twentieth Century. RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 75?94..
-
MORÁVKOVÁ, Naděžda. Birth of Modern Pilsen, Czech National Party struggle for the emancipation of the Czech nationalist majority in Pilsen in the second half of the 19th century and early 20th century on the example of the genus Kroft, West Bohemian Historical Review, roč. 6, čís. 2, 2016, ISSN 1804-5480, s.185?212..
-
MORÁVKOVÁ, Naděžda. Pitfalls of oral history methods in the biographies of historians of the twentieth-century. In: XVI th International Oral History Conference, 7 - 11 July, Prague. Conference Papers. [CD-ROM] Prague: COHA, 2010. 8 s..
-
RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013. 433 s. Z toho hlavně: LEVI, Giovanni. The Uses of Biography. In: RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 61?75..
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
ROBERTS, Brian. Biographical research. Buckingham: Open University Press, 2002. 212 s..
-
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
|