Předmět: Biography and Oral History for P. S. Teachers

« Zpět
Název předmětu Biography and Oral History for P. S. Teachers
Kód předmětu KHI/BOHPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do biografické metody, její charakter a význam, narace v dějinách, metody kvalitativního výzkumu a orální historie; zadání četby a seminárních úkolů 2. Seminární četba - Analýza a diskuse: Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012. https://books.google.cz/books?id=NFhHAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=Franklin,+Benjamin.+Autobiography.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiVpMLisZ7ZAhXS2aQKHdcEA0YQ6AEILzAB#v=onepage&q=Franklin%2C%20Benjamin.%20Autobiography.&f=false 3. Seminární četba - Analýza a diskuse: ELIADE, Mircea. Autobigraphy. 19071986. Translated from the Romanian Mac Linscott Ricketts. Chicago: University of Chicago Press, 1990. https://books.google.cz/books?id=ntUnAgAAQBAJ&pg=PR4&dq=Autobiography.+1907%E2%80%931986&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwi_zu2lsZ7ZAhXQCOwKHU6FC1MQ6AEIKzAA#v=onepage&q=Autobiography.%201907%E2%80%931986&f=false 4. Seminární četba a diskuse:AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln London: University of Nebraska Press, 2004. Dostupné také z www: https:// https://books.google.cz/books?id=N3x7HSOpIG0C&printsec=frontcover&dq=writing-biography-historians-their-craft.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjExeGSsp7ZAhXS0aQKHYntA3sQ6AEIKDAA#v=onepage&q=writing-biography-historians-their-craft.&f=false 5. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Arnold Joseph Toynbee 6. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3Edward Hallet Carr 7. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Hayden White. 8. Seminář o četbě: JARDIN, André. Tocqueville. A Biography. Translated from the French by Lydia Davis with Robert Hemenway. Baltimore London: The John Hopkins University Press, 1998. 9. Seminář o četbě: CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6. 10. 13. Prezentace seminárních úkolů studentů s diskusí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat orientaci v historii na úrovni standardů pro výuku dějepisu na střední škole
Odborné dovednosti
komunikovat a číst v anglickém jazyce na úrovni minimálně B2, ovládá základy metod oral history a kvalitativního výzkumu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
hlavních témat současné biografické literatury ve světě, současných i historických metod odborné biografie, znalost možností i úskalí metod oral history v odborné biografistice, možností a úskalí narativních postupů v životních příbězích
Odborné dovednosti
orientace v současné relevantní odborně biografistické literatuře, analýzy a odborné interpretacet současného i historického biografického textu. Je schopen základního kvalitativního výzkumu v oblasti biografické tvorby, je schopen používat v základní úrovni narativních postupů při tvorbě odborné biografie.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Portfolio,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln ? London: University of Nebraska Press, 2004..
  • ATKINSON, Robert. The Life Story Interview. Sage University Papers Series on Qualitative Research Methods, Vol. 44. Thousand Oaks: Sage, 1998. 98 s..
  • CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6..
  • DENZIN, Norman. Interpretative Biography. Newbury Park ? London ? New Delhi: Sage, 1989..
  • DENZIN, Norman K. ? LINCOLN, Yvonna S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2005..
  • ELIADE, Mircea. Autobigraphy. 1907?1986. Translated from the Romanian Mac Linscott Ricketts. Chicago: University of Chicago Press, 1990..
  • FLICK, Uwe. Triangulation in Qualitative Research. In: FLICK, Uwe (ed.). A Companion to Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2004, s. 178?183..
  • Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012..
  • Fritzová Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
  • GIELE, Janet Zollinger ? ELDER, Glen H. (edd.). Methods of life course research: qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks: Sage Publications, 1988. 344 s..
  • GOODSON, Ivor ? SIKES, Patricia. J. Life history research in educational settings: learning from lives. Buckingham: Open University Press, 2001. 126 s. Doing qualitative research in educational settings..
  • GOODSON, Ivor F. Developing narrative theory: life histories and personal representation. London: Routledge, 2013. 146 s..
  • HURTAGO, Albert L. Herbert Eugene Bolton. Historian of the American Borderlands. Berkeley ? Los Angeles: University of California Press, 2012..
  • CHAMBERLAYNE, Prue ? BORNAT, Joanna ? WENGRAF, Tom (edd.). The turn to biographical methods in social science: comparative issues and examples. London: Routledge, 2000. 346 s..
  • JARDIN, André. Tocqueville. A Biography. Translated from the French by Lydia Davis with Robert Hemenway. Baltimore ? London: The John Hopkins University Press, 1998..
  • KLEIN, Christian ( ed.). Handbuch Biographie: Methoden, Traditionen, Theorien. Stuttgart: J. B. Metzler, 2009. 485 s..
  • LORIGA, Sabina. The Role of Individual in History: Biografical and Historical Writing in the Nineteenth and Twentieth Century. RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 75?94..
  • MORÁVKOVÁ, Naděžda. Birth of Modern Pilsen, Czech National Party struggle for the emancipation of the Czech nationalist majority in Pilsen in the second half of the 19th century and early 20th century on the example of the genus Kroft, West Bohemian Historical Review, roč. 6, čís. 2, 2016, ISSN 1804-5480, s.185?212..
  • MORÁVKOVÁ, Naděžda. Pitfalls of oral history methods in the biographies of historians of the twentieth-century. In: XVI th International Oral History Conference, 7 - 11 July, Prague. Conference Papers. [CD-ROM] Prague: COHA, 2010. 8 s..
  • MORÁVKOVÁ, Naděžda. Plzeň patriont JUDr. Richard Krofta (1873-1958). On the life on a prominent person i the socio-political life of Plzeň in the first half of the 20th century, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 7/2017, č. 2. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 87-98..
  • REID, John G. Viola Florence Barnes. 1885?1979. A Historian?s Biography. Toronto ? Buffalo ? London: University of Toronto Press, 2005..
  • RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013. 433 s. Z toho hlavně: LEVI, Giovanni. The Uses of Biography. In: RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 61?75..
  • RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
  • ROBERTS, Brian. Biographical research. Buckingham: Open University Press, 2002. 212 s..
  • THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
  • TOSH, John. The pursuit of history: aims, methods and new directions in the study of history. Sixth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. xii, 301 stran. ISBN 978-1-138-80808-9..
  • VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
  • WORDEN, Blair (ed.). Hugh Trevor-Roper. The Historian. London ? New York: I. B. Tauris & Co. Ltd., 2016..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr