Vyučující
|
-
Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Lidová demokracie v ČSR 1945 - 1948. Dekrety, poválečná očista, retribuce, vyhnání sudetských Němců. Vznik politického systému Národní fronty. 2. Mocenský střet nekomunistických stran s komunisty v únoru 1948. 3. Komunistický teror a vraždy v 50. letech. Koncentrační tábory. 4. Kolektivizace a pokus o likvidaci katolické církve. 5. Třetí (protikomunistický) odboj doma a v exilu. 6. Měnová reforma a pokus o vzpouru v červnu roku 1953. 7. Kosmetická destalinizace po XX. sjezdu KSSS. II. sjezd Svazu československých spisovatelů. 8. Ekonomický krach a pokusy o reformu v 60. letech: "Socialismus s lidskou tváří" - Dubček a spol. IV. sjezd československých spisovatelů. 9. Invaze a okupace v srpnu 1968. 10. Husák a normalizace 1969 - 1989. Všední den socialistického člověka... 11. Vznik a vývoj disidentských skupin v 70. letech. Nejen Charta 77... 12. Rozklad systému komunistické diktatury v letech 1985 - 1989. Jakeš a spol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost dějin v českých zemích a na Slovensku v letech 1918 - 1945 v kontextu evropského a světového vývoje jako důležitého předpokladu poválečného vývoje. |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, vyhledat a interpretovat písemný, obrazový či multimediální pramen, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
nového směřování poválečného Československa. rozdílů "lidové" a skutečné demokracie; zhodnocení možností nekomunistických sil v zápase proti komunistické diktatuře; metod komunistického teroru a porovnat je s metodami nacionálního socialismu. Objasnit rozdíly mezi terorem 50. let a tzv. normalizací. Vysvětlit ekonomické, sociální, kulturní a národnostní příčiny a okolnosti pokusu o reformu komunismu (Pražské jaro) a jejich mezinárodní souvislosti. Popsat a na příkladech objasnit běžný život za normalizace. Zdůvodnit domácí i mezinárodní příčiny pádu komunistické diktatury. |
Odborné dovednosti |
---|
porozumění odbornému textu, orientace a interpretace v písemných obrazových a multimediálních pramenech, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě, na jejich základě analýzy důležitých témat z československých dějin 1945 - 1989; prezentování historického vývoje daného období. a to didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Breitfelder, Miroslav; Východská, Helena. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů : metodický materiál pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Praha : DMS - Dokumenty, mládež & společnost, 2009. ISBN 978-80-254-7810-3.
-
Jech, Karel. Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-902-7.
-
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Kaplan, Karel. Československo v poválečné Evropě. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0655-0.
-
Kaplan, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0145-8.
-
Kaplan, Karel. Pět kapitol o Únoru. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-73-X.
-
Kaplan, Karel. Zpráva o zavraždění generálního tajemníka : [O R. Slánském]. 1. vyd. v ČSFR. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0269-1.
-
Suk, Jiří. Labyrintem revoluce : aktéři, zápletky a křižovatky jedné politické krize : od listopadu 1989 do června 1990. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2003. ISBN 80-7260-099-0.
-
Tigrid, Pavel. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 2. vyd. (v Odeonu 1. vyd.). Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0149-4.
-
Veber, Václav. Osudové únorové dny 1948. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-941-6.
-
Wiedemann, Andreas. "Pojď s námi budovat pohraničí!" : osídlování a proměna obyvatelstva bývalých Sudet 1945-1952. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-337-4.
|