Předmět: Československé dějiny po roce 1945

« Zpět
Název předmětu Československé dějiny po roce 1945
Kód předmětu KHI/CS45O
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Lidová demokracie v ČSR 1945 - 1948. Dekrety, poválečná očista, retribuce, vyhnání sudetských Němců. Vznik politického systému Národní fronty. 2. Mocenský střet nekomunistických stran s komunisty v únoru 1948. 3. Komunistický teror a vraždy v 50. letech. Koncentrační tábory. 4. Kolektivizace a pokus o likvidaci katolické církve. 5. Třetí (protikomunistický) odboj doma a v exilu. 6. Měnová reforma a pokus o vzpouru v červnu roku 1953. 7. Kosmetická destalinizace po XX. sjezdu KSSS. II. sjezd Svazu československých spisovatelů. 8. Ekonomický krach a pokusy o reformu v 60. letech: "Socialismus s lidskou tváří" - Dubček a spol. IV. sjezd československých spisovatelů. 9. Invaze a okupace v srpnu 1968. 10. Husák a normalizace 1969 - 1989. Všední den socialistického člověka... 11. Vznik a vývoj disidentských skupin v 70. letech. Nejen Charta 77... 12. Rozklad systému komunistické diktatury v letech 1985 - 1989. Jakeš a spol.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost dějin v českých zemích a na Slovensku v letech 1918 - 1945 v kontextu evropského a světového vývoje jako důležitého předpokladu poválečného vývoje.
Odborné dovednosti
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, vyhledat a interpretovat písemný, obrazový či multimediální pramen, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
nového směřování poválečného Československa. rozdílů "lidové" a skutečné demokracie; zhodnocení možností nekomunistických sil v zápase proti komunistické diktatuře; metod komunistického teroru a porovnat je s metodami nacionálního socialismu. Objasnit rozdíly mezi terorem 50. let a tzv. normalizací. Vysvětlit ekonomické, sociální, kulturní a národnostní příčiny a okolnosti pokusu o reformu komunismu (Pražské jaro) a jejich mezinárodní souvislosti. Popsat a na příkladech objasnit běžný život za normalizace. Zdůvodnit domácí i mezinárodní příčiny pádu komunistické diktatury.
Odborné dovednosti
porozumění odbornému textu, orientace a interpretace v písemných obrazových a multimediálních pramenech, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě, na jejich základě analýzy důležitých témat z československých dějin 1945 - 1989; prezentování historického vývoje daného období. a to didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Breitfelder, Miroslav; Východská, Helena. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů : metodický materiál pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Praha : DMS - Dokumenty, mládež & společnost, 2009. ISBN 978-80-254-7810-3.
  • Jech, Karel. Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-902-7.
  • Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
  • Kaplan, Karel. Československo v poválečné Evropě. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0655-0.
  • Kaplan, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0145-8.
  • Kaplan, Karel. Pět kapitol o Únoru. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-73-X.
  • Kaplan, Karel. Zpráva o zavraždění generálního tajemníka : [O R. Slánském]. 1. vyd. v ČSFR. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0269-1.
  • Suk, Jiří. Labyrintem revoluce : aktéři, zápletky a křižovatky jedné politické krize : od listopadu 1989 do června 1990. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2003. ISBN 80-7260-099-0.
  • Tigrid, Pavel. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 2. vyd. (v Odeonu 1. vyd.). Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0149-4.
  • Veber, Václav. Osudové únorové dny 1948. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-941-6.
  • Wiedemann, Andreas. "Pojď s námi budovat pohraničí!" : osídlování a proměna obyvatelstva bývalých Sudet 1945-1952. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-337-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr