Vyučující
|
-
Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vzestup totalitních ideologií v průběhu a po první světové válce 2. Lenin, Německo a komunistický puč 3. "Módní" fašismus 4. Německý socialismus 5. Myslete na něj, na Stalina: velký teror 6. Španělsko 1936 - 1939 7. Malí diktátoři 8. Nepřítel mého nepřítele 9. Krvavé země 10. "Tábor socialismu a míru" 11. Détente 12. Asijská forma socialismu 13. Zhroucení komunistických režimů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v příčinách, průběhu a výsledcích Velké války, chápat přeryv, který znamenal počátek "krátkého dvacátého století" i rostoucí vzájemnou provázanost světové politiky, která nezačala německou kapitulací, znalost vzestupu totalitních mocností a autoritativních států, jakož i průběhu a výsledků druhé světové války včetně dvojí role Sovětského svazu - spojence jak Třetí říše, tak později i Západu. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat, reflektovat a interpretovat odborný historický text, interpretovat stěžejní problémy novověku a nejnovějších dějin, prokázat teoretickou schopnost didaktické aplikace nejnovějších dějin. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
okolností vzniku vznik totalitních států a mocností nejen jako důsledek Velké války. Popíše poválečný vývoj jako významný faktor dalšího vývoje. Analyzuje vliv ideologií vycházejích ze sociálího darwinsmu. Porovná komunistickou a nacionálně sodisliastickou diktaturu a způsob její prezentace ve výuce. Vymezí možnosti učitele v nakládání s touto látkou. Objasní rozdílnou interpretaci komunistických a nacionálně socialistických zločinů v české historiografii a porovná ji i s interpretací světového dějepisectví |
Odborné dovednosti |
---|
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluvené psaném projevu, didaktické aplikace historických vědomostí. Student postihne a sestaví základní typologii diktatur a totalitních režimů 20. století, dokáže argumentovat pomocí historických událostí nejnovějších dějin, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře, elektronických mediích. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
-
Arendt, Hannah. Původ totalitarismu I-III.. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-13-5.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Popper, Karl. Bída historicismu. Praha. 2000.
-
Service, Robert. Soudruzi : světové dějiny komunismu. Vydání první. 2009. ISBN 978-80-257-0105-8.
-
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Snyder, Timothy. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerem a Stalinem.. Praha - Litomyšl, 2013. ISBN 978-80-7432-254-9.
-
Veber, V. Komunistický experiment v Rusku 1917-1991 aneb Malé dějiny SSSR. Praha, 2001. ISBN 80-86277-14-3.
-
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
|