|
Vyučující
|
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Bohm Čeněk, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do oborové didaktiky občanské výchovy, vymezení disciplíny. 2. Historie občansko výchovného vzdělávání; historický vývoj oborové didaktiky občanské výchovy. 3. Občansko výchovné vzdělávání, význam, cíl, obsah. 4. Kurikulum občanské výchovy, kurikulární dokumenty - vývoj, analýza. 5. Osobnost učitele (specifikaobčasnké výchovy). 6. Metodika a metodologie vyučování občanské výchovy. 7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu občanská výchova v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy. 8. Metody fixační; fixace. 9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování občanské výchovy. 10 Sebeevaluační metody v občanské výchově. 11. Edukačních testy v hodinách občanské výchovy. 12. Motivace ve vyučování občanské výchovy, vnější činitele, vnitřní motivy. 13. Shrnutí a evaluace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat elementární pojmy ze základů společenských věd. |
| Charakterizovat jednotlivé oblasti sociálních věd. |
| Popsat jednotlivá témata z oblasti filozofie a sociálních věd. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Uvést význam elementárních pojmů ze základů společenských věd pro výuku občanské výchovy na ZŠ. |
| Zaujmout konstruktivní stanovisko k jednotlivým tématům z oblasti filozofie a společenských věd. |
| Na elementární úrovni posoudit přínos jednotlivých témat z oblasti filozofie a sociálních věd pro výuky občanské výchovy na ZŠ dle různých kritérií. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat historii občansko výchovného vzdělávání. |
| Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
| Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ. |
| Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ. |
| Objasnit typy a druhy didaktických testů využitelné ve výuce občanské výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zhodnotit jednotlivé etapy v historii občansko výchovného vzdělávání. |
| Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
| Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány). |
| Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání. |
| Tvořit didaktické testy pro potřeby evaluace výuky v občansko výchovném vzdělávání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra ? KOŤA, Jaroslav ? PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši.. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|