|
Vyučující
|
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Bohm Čeněk, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická analýza učiva - Kritéria výběru obsahu učiva občanské výchovy, základní struktura učiva, proporcionalita filozofie a společenských věd. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva. 2. Učebnice občanské výchovy, zásady tvorby a produkce učebnic občanské výchovy, aktuální učebnicová nabídka. 3. Učebnice občanské výchovy II. Analýza hlavních učebnic (s doložkou MŠMT). 4. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování občanské výchovy. 5. Specifika vyučování občanské výchovy s ohledem na psychosomatický vývoj dítěte. 6. Projektové vyučování. 7. Vyučovací hodina občanské výchovy, typologie edukačních jednotek. Mimoškolní formy občanskovýchovného vzdělávání. Využití odborných institucí ve vyučování občanské výchovy. 8. Kurikulární reforma - klíčové kompetence v občanské výchově. Bloomova taxonomie. 9. Kurikulární reforma - kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost. 10. - 12. Výstupová praxe a její rozbor. 13. Shrnutí výuky, evaluace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat historii občansko výchovného vzdělávání. |
| Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
| Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ. |
| Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ. |
| Objasnit typy a druhy didaktických testů využitelné ve výuce občanské výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zhodnotit jednotlivé etapy v historii občansko výchovného vzdělávání. |
| Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
| Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány). |
| Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání. |
| Tvořit didaktické testy pro potřeby evaluace výuky v občansko výchovném vzdělávání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva. |
| Popsat principy tvorby učebnic v občansko vědním vzdělávání. Charakterizuje současné učebnice pro výuku občanské výchovy. |
| Charakterizovat aktivizující edukační metody využitelné v pedagogickém procesu občanské výchovy na ZŠ. |
| Popsat mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
| Uvést zákonitosti a principy projektového vyučování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání. |
| Na základě odborných kritérií posoudit kvalitu jednotlivých učebnic a studijních materiálů. |
| Implementovat aktivizující edukační metody v pedagogickém procesu předmětu občanská výchova. |
| Efektivním způsobem využít mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
| Realizovat projektové vyučování v pedagogickém procesu občasnko vědního vzdělávání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|