Předmět: Didaktika občanské výchovy 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika občanské výchovy 3
Kód předmětu KHI/DD3OV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výuka občanské výchovy v zahraničí, evropská dimenze ve výuce občanské výchovy. 2. Příklady vybraných kurikulárních dokumentů ze zahraničí. 3. Historické mýty a stereotypy a možnosti občasnkovýchovného vzdělávání. Média a občanská výchova, formativní role občanské výchovy. 4. Každodenní aspekty témat z občanské výchovy. 5. Mezipředmětové vztahy ve vyučování občanské výchovy. Aplikace na konkrétní učivo. 6. Výchovná role občanské výchovy. Kontroverzní témata v občanské výchově. 7. Vybrané webové portály využitelné pro výuku občanské výchovy. 8. Analýza vybraných ŠVP - klíčové kompetence - příklady efektivních aplikací v občanské výchově. 9. Analýza vybraných ŠVP - průřezová témata - příklady efektivních aplikací v občanské výchově. 10. Současné trendy v občanské výchově, literatura, osobnosti, tipy, příklady dobré praxe. 11. - 12. Náslechová praxe a její rozbor. 13. Shrnutí výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva.
Popsat principy tvorby učebnic v občansko vědním vzdělávání. Charakterizuje současné učebnice pro výuku občanské výchovy.
Charakterizovat aktivizující edukační metody využitelné v pedagogickém procesu občanské výchovy na ZŠ.
Popsat mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání.
Uvést zákonitosti a principy projektového vyučování.
Odborné dovednosti
Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání.
Na základě odborných kritérií posoudit kvalitu jednotlivých učebnic a studijních materiálů.
Implementovat aktivizující edukační metody v pedagogickém procesu předmětu občanská výchova.
Efektivním způsobem využít mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání.
Realizovat projektové vyučování v pedagogickém procesu občasnko vědního vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat způsoby výuky občanské výchovy v zahraničí.
Popsat možnosti využití médií ve výuce občanské výchovy.
Charakterizovat možnosti mezipředmětových vztahů ve výuce občanské výchovy.
Vyjmenovat a popsat www portály využitelné ve výuce občanské výchovy.
Odborné dovednosti
Transfer prvků výuky občanské výuky do podmínek ČR.
Efektivním způsobem využívat mediálních prostředků ve výuce občanské výchovy.
Implementovat mezipředmětové vztahy do výuky občanské výchovy.
Efektivním způsobem využívat www portály ve výuce občanské výchovy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
  • PROCHÁZKOVÁ, Ivana, RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr