Course: Methodology of History IV

« Back
Course title Methodology of History IV
Course code KHI/DI4Z
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Course content
1. Simulation of model education situations at all stages of the teaching process 2. Synthesis of the main findings of contemporary didactics in model educational situations with historical and transdidental orientation 3. Creating a portfolio to use key competences in teaching history. 4. Creating a Portfolio to Use Cross-Thematic Topics in History Teaching 5. Presentation of own methodical proposals using interdisciplinary relations in the given thematic unit 6. Presentation of own didactic analysis on concrete examples of historical substance

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Project-based instruction, Seminar classes, Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to demonstrate the knowledge of the didactic terminology and the professional curriculum documents in relation to history, to make the didactic forms and the means for activating pupils in history teaching more transparent.
Skills
to analyze the specific educational situation, make external and internal didactic analysis of the topic (thematic unit, teaching unit ...) to apply key competences and cross-curricular themes to the given educational situation.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
the main problems of contemporary history teaching in the Czech school system, other European inspiring educational systems.
Skills
synthesize the main findings of contemporary didactics and apply them in model educational situations, present persuasive didactic applications at all stages of history teaching. To complete the output practice.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar classes
Individual study
Skills
Seminar
Task-based study method
Textual studies
Discussion
Competences
Seminar
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Skills
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Competences
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Recommended literature
  • International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
  • International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
  • International review of history education.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
  • BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • HENKE-BOCKSCHATZ Gerhard. Oral History im Geschichtsunterricht. ISBN 978-3-89974889-5..
  • HUSBAND Chris et al. Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2..
  • Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Morávková Naděžda. Fakultní školy a jejich možnosti při uvádění začínajících učitelů do praxe. In: COUFALOVÁ, Jana (ed.) Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.. ISBN 978-80-7043-869-5.
  • Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
  • Morávková Naděžda. Orální historie v přípravě budoucích učitelů dějepisu- několik postřehů z využití přímých i mediálně zprostředkovaných svědectví pamětníků ve výuce dějin/Oral History in Preparation of Intending Teachers of Historiography ? Some Remarks on Using of Direct and Medial Contemporary Evidence in History Teaching, Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,řada společenských věd, roč. 25, 2011, č. 2. Brno, 2011.
  • Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1..
  • Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
  • Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1..
  • Morávková Naděžda. Závěrečné práce na středních školách jako multipředmětové absolventské projekty, Acta universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Historica Didactica, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům, č. 1, 2010, Ústí nad Labem.. ISBN 978-80-7414-257-4.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
  • Východská Helena. Didaktická příručka. Vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň 015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester