Vyučující
|
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická analýza učiva - Kritéria výběru obsahu učiva dějepisu, základní struktura učiva, proporcionalita světových, národních a regionálních dějin. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva 2. Učebnice dějepisu, zásady tvorby a produkce učebnic dějepisu, aktuální učebnicová nabídka 3. Učebnice dějepisu II. analýza hlavních učebnic (s doložkou MŠMT) 4. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování dějepisu 5. Specifika vyučování dějepisu s ohledem na psychosomatický vývoj dítěte 6. Projektové vyučování 7. Vyučovací hodina dějepisu typologie. Mimoškolní formy dějepisné výuky. Využití odborných institucí a památek "národní hrdosti" ve vyučování dějepisu 8. Kurikulární reforma - klíčové kompetence v dějepisu, Bloomova taxonomie 9. Kurikulární reforma - kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost 10. - 12. Výstupová praxe a její rozbor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Dialogická výuka, Studijní praxe, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních pojmech oborové didaktiky, prokazuje znalosti české i obecné historie na absolventské úrovni oboru Historie pro vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoreticky aplikovat své odborné a oborové znalosti pro pedagogické cíle |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
teoretické orientace v základních pojmech oborové didaktiky, kurikulárních dokumentů ve vztahu k dějepisu, klíčových kompetencí dějepisu, principů Bloomovy taxonomie ve vztahu k dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje dané historické téma na didaktické přípravě konkrétní vyučovací jednotky - prokáže schopnost přesvědčivé didaktické analýzy vyučovací hodiny, a to s využitím zásad moderní metodiky a aktivizačních forem práce - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky ZŠ a VG |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
International review of history education.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
HENKE-BOCKSCHATZ Gerhard. Oral History im Geschichtsunterricht. ISBN 978-3-89974889-5..
-
HUSBAND Chris et al. Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2..
-
Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Morávková Naděžda. Fakultní školy a jejich možnosti při uvádění začínajících učitelů do praxe. In: COUFALOVÁ, Jana (ed.) Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.. ISBN 978-80-7043-869-5.
-
Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
-
Morávková Naděžda. Orální historie v přípravě budoucích učitelů dějepisu- několik postřehů z využití přímých i mediálně zprostředkovaných svědectví pamětníků ve výuce dějin/Oral History in Preparation of Intending Teachers of Historiography ? Some Remarks on Using of Direct and Medial Contemporary Evidence in History Teaching, Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,řada společenských věd, roč. 25, 2011, č. 2. Brno, 2011.
-
Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1..
-
Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
-
Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1..
-
Morávková Naděžda. Závěrečné práce na středních školách jako multipředmětové absolventské projekty, Acta universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Historica Didactica, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům, č. 1, 2010, Ústí nad Labem.. ISBN 978-80-7414-257-4.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|