Lecturer(s)
|
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. The reform of curriculum, motives for realization, main principles 2. The reform of curriculum, contentual analysis 3. Main documents of curriculum - FEP (Framework Education Programme) 4. Analysis of concrete SEP (School Education programme) 5. - 7. Key competencies - examples of effective applications 8. - 10. Cross-sectional topics - examples of effective applications 11. - 12. Preview practice and its analysis
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Seminar classes, Self-study of literature, Lecture
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 5 hours per semester
- Contact hours
- 36 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
It is obligatory to pass Didactics of History 1, 2. |
learning outcomes |
---|
Students: - can arrenge fundamentals and principles of the reform of curriculum - prove knowledge of facts and meanings in theoretical documents of the reform of curriculum - prove the ability to apply common principles of the reform of curriculum, apply them to concrete reports in single parts of SEP (school education program) - can find convincing arguments and apply their own ideas for reports in the key part of competency of GEP (general education program) - can find convincing arguments and apply their own ideas for reports in the part of cross-sectional topics of GEP (general education program) |
teaching methods |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988.
-
Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994.
-
kol. Rámcový vzdělávací program pro G. Praha, MŠMT, 2007.
-
kol. Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. MŠMT Praha, 2006.
-
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
|