Vyučující
|
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Výuka dějepisu na středních školách v zahraničí, evropská dimenze ve výuce středoškolského dějepisu; Příklady vybraných kurikulárních dokumentů ze zahraničí 3. Historické mýty a stereotypy a možnosti dějepisného vyučování, média a dějepis, formativní role dějepisu 4. Orální historie a školní dějepis, mikrohistorie a dějiny každodennosti v dějepisném vyučování; Projektová výuka na střední škole - možnosti a úskalí 5. Mezipředmětové vztahy ve vyučování dějepisu, aplikace na konkrétní učivo 6. Ideově formativní role dějepisu. Kontroverzní historická témata a školní dějepis. 7. Vybrané webové portály využitelné pro výuku středoškolského dějepisu 8. Analýza vybraných ŠVP - klíčové kompetence - příklady efektivních aplikací v dějepisu, srovnání ŠVP střední odborné školy a gymnázia 9. Analýza vybraných ŠVP - průřezová témata - příklady efektivních aplikací v dějepisu, srovnání ŠVP střední odborné školy a gymnázia 10. Současné trendy v dějepisném vyučování, literatura, osobnosti, tipy, příklady dobré praxe, středoškolské odborné soutěže v dějepisu 11. - 12. Výstupová praxe a její rozbor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost oborově didaktické terminologie, platných kurikulárních dokumentů ve vztahu k dějepisu, základních vyučovacích médií dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a selektovat učivo, připravit teoreticky i prakticky ralizovat vyučovací jednotku, zvládá základní expoziční, fixační i diagnostické metody, je schopen sebereflexe v pedagogické praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kurikulárních dokumentů vybraných evropských zemí, "třetí role dějepisu" ve společnosti, soudobých didaktických trendů ve výuce historie, moderní oborově didaktické literatury, možností využívání mezipředmětových vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat obecné zásady kurikulární reformy do konkrétních výstupů v jednotlivých součástech ŠVP - aplikovat vlastní invence na výstupy v oblasti klíčových kompetencí RVP, aplikovat vlastní invence na výstupy v oblasti průřezových témat RVP, aplikovat své oborově diaktické i odborné znalosti do pedagogické praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
HENKE-BOCKSCHATZ Gerhard. Oral History im Geschichtsunterricht. ISBN 978-3-89974889-5..
-
HUSBAND Chris et al. Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2..
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
-
Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|