Předmět: Didaktika dějepisu pro učitele SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika dějepisu pro učitele SŠ
Kód předmětu KHI/DISS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Úvod do oborové středoškolské didaktiky dějepisu, vymezení disciplíny; Historie dějepisného vzdělávání; Historický vývoj oborové didaktiky dějepisu 2. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah; Dějepisná kurikula na středních školách, kurikulární dokumenty - vývoj, analýza; Osobnost středoškolského učitele (specifika dějepisu) 3. Didaktická analýza učiva - Kritéria výběru obsahu učiva dějepisu, základní struktura učiva, proporcionalita světových, národních a regionálních dějin. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva 4. Kurikulární reforma - klíčové kompetence v dějepisu, Bloomova taxonomie; kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost 5. Metodika a metodologie vyučování dějepisu; Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy; Metody fixační; fixace; Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu; Sebeevaluační metody v dějepisu, edukačních testy; 6. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování dějepisu 7. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy 8. Vyučovací hodina dějepisu typologie. Mimoškolní formy dějepisné výuky. Využití odborných institucí a památek "národní hrdosti" ve vyučování dějepisu 9. Učebnice dějepisu, zásady tvorby a produkce učebnic dějepisu, aktuální učebnicová nabídka, další vyučovací média vhodná pro SŠ 10. Specifika středoškolské výuky dějepisu - Maturita z dějepisu; Příprava na přijímací zkoušky na VŠ, 11.-12. Náslechová praxe a její rozbor

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat kompetence v oboru české a obecné dějiny v rozsahu bakalářského studia Historie pro vzdělávání.
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti z oboru Historie pro vzdělávání v praxi, v elementární rovině i didakticky, odborně stylizovat v oboru, badatelsky využívat instituce uchovávající hmotné a písemné prameny, orientovat se v zásadní literatuře k oboru
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu na středních školách - orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na odborných středních školách a gymnáziích), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol.
Odborné dovednosti
zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky SŠ, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje - orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na SŠ - účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Odborné dovednosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
  • Morávková Naděžda. Orální historie v přípravě budoucích učitelů dějepisu- několik postřehů z využití přímých i mediálně zprostředkovaných svědectví pamětníků ve výuce dějin/Oral History in Preparation of Intending Teachers of Historiography ? Some Remarks on Using of Direct and Medial Contemporary Evidence in History Teaching, Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,řada společenských věd, roč. 25, 2011, č. 2. Brno, 2011.
  • Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1..
  • Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1..
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr