Vyučující
|
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Nocarová Eva, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do oborové středoškolské didaktiky dějepisu, vymezení disciplíny; Historie dějepisného vzdělávání; Historický vývoj oborové didaktiky dějepisu 2. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah; Dějepisná kurikula na středních školách, kurikulární dokumenty - vývoj, analýza; Osobnost středoškolského učitele (specifika dějepisu) 3. Didaktická analýza učiva - Kritéria výběru obsahu učiva dějepisu, základní struktura učiva, proporcionalita světových, národních a regionálních dějin. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva 4. Kurikulární reforma - klíčové kompetence v dějepisu, Bloomova taxonomie; kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost 5. Metodika a metodologie vyučování dějepisu; Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy; Metody fixační; fixace; Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu; Sebeevaluační metody v dějepisu, edukačních testy; 6. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování dějepisu 7. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy 8. Vyučovací hodina dějepisu typologie. Mimoškolní formy dějepisné výuky. Využití odborných institucí a památek "národní hrdosti" ve vyučování dějepisu 9. Učebnice dějepisu, zásady tvorby a produkce učebnic dějepisu, aktuální učebnicová nabídka, další vyučovací média vhodná pro SŠ 10. Specifika středoškolské výuky dějepisu - Maturita z dějepisu; Příprava na přijímací zkoušky na VŠ, 11.-12. Náslechová praxe a její rozbor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat kompetence v oboru české a obecné dějiny v rozsahu bakalářského studia Historie pro vzdělávání. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti z oboru Historie pro vzdělávání v praxi, v elementární rovině i didakticky, odborně stylizovat v oboru, badatelsky využívat instituce uchovávající hmotné a písemné prameny, orientovat se v zásadní literatuře k oboru |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu na středních školách - orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na odborných středních školách a gymnáziích), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol. |
Odborné dovednosti |
---|
zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky SŠ, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje - orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na SŠ - účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
-
Morávková Naděžda. Orální historie v přípravě budoucích učitelů dějepisu- několik postřehů z využití přímých i mediálně zprostředkovaných svědectví pamětníků ve výuce dějin/Oral History in Preparation of Intending Teachers of Historiography ? Some Remarks on Using of Direct and Medial Contemporary Evidence in History Teaching, Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,řada společenských věd, roč. 25, 2011, č. 2. Brno, 2011.
-
Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1..
-
Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1..
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
|