Předmět: Didaktika dějepisu pro učiteleSŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika dějepisu pro učiteleSŠ
Kód předmětu KHI/DISS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1. - 2. Výuka dějepisu na středních školách v zahraničí, evropská dimenze ve výuce středoškolského dějepisu; Příklady vybraných kurikulárních dokumentů ze zahraničí 3. Historické mýty a stereotypy a možnosti dějepisného vyučování, média a dějepis, formativní role dějepisu 4. Orální historie a školní dějepis, mikrohistorie a dějiny každodennosti v dějepisném vyučování; Projektová výuka na střední škole - možnosti a úskalí 5. Mezipředmětové vztahy ve vyučování dějepisu, aplikace na konkrétní učivo 6. Ideově formativní role dějepisu. Kontroverzní historická témata a školní dějepis. 7. Vybrané webové portály využitelné pro výuku středoškolského dějepisu 8. Analýza vybraných ŠVP - klíčové kompetence - příklady efektivních aplikací v dějepisu, srovnání ŠVP střední odborné školy a gymnázia 9. Analýza vybraných ŠVP - průřezová témata - příklady efektivních aplikací v dějepisu, srovnání ŠVP střední odborné školy a gymnázia 10. Současné trendy v dějepisném vyučování, literatura, osobnosti, tipy, příklady dobré praxe, středoškolské odborné soutěže v dějepisu 11. - 12. Výstupová praxe a její rozbor

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost oborově didaktické terminologie, platných kurikulárních dokumentů ve vztahu k dějepisu, základních vyučovacích médií dějepisu
Odborné dovednosti
analyzovat a selektovat učivo, připravit teoreticky i prakticky ralizovat vyučovací jednotku, zvládá základní expoziční, fixační i diagnostické metody, je schopen sebereflexe v pedagogické praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
kurikulárních dokumentů vybraných evropských zemí, "třetí role dějepisu" ve společnosti, soudobých didaktických trendů ve výuce historie, moderní oborově didaktické literatury, možností využívání mezipředmětových vztahů
Odborné dovednosti
aplikovat obecné zásady kurikulární reformy do konkrétních výstupů v jednotlivých součástech ŠVP - aplikovat vlastní invence na výstupy v oblasti klíčových kompetencí RVP, aplikovat vlastní invence na výstupy v oblasti průřezových témat RVP, aplikovat své oborově diaktické i odborné znalosti do pedagogické praxe
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
  • BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • HENKE-BOCKSCHATZ Gerhard. Oral History im Geschichtsunterricht. ISBN 978-3-89974889-5..
  • HUSBAND Chris et al. Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2..
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2..
  • Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr