Předmět: Dějiny starověku 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny starověku 2
Kód předmětu KHI/DJST2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
  • Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Řecko a Řím: 1. Řecko-mytologie, nábož., filozofie. 2. Řecko-archaické obd., řec. kolonizace,vznik měst. státu, zákl. politické modely. 3.Řecko v klasic. věku-soupeření s Persií, obč. válka. 4. Alex. Makedonský, expanze, vznik helenist. říší. 5. Řecké a helenist. umění. 6. Počátky řím. říše. 7. Punské války a zápas o hegemonii v záp-Středomoří. 8. Krize řím. republiky, vznik císařství. 9. Řím císařský-principát. 10. Dominát, nástup křesťanství. Krize impéria, jeho rozdělení, zánik ř. západořímské. 11. Universální kultura ant. Říma.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní přehled o civilizacích předcházející klasické antické období, znalost elementárních pojmů, základní chronologie a historické geografie
Odborné dovednosti
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, interpretovat v základní rovině hmotný či písemný pramen.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
historický vhled do problematiky rozvoje, vrcholu a zániku starověkých civilizací, základní interpretační koncepce dějin lidské civilizace s důrazem na starověk; významných děl soudobé historiografie; vztahu návaznosti, ba závislosti současné Evropy na antické civilizaci a kultuře.
Odborné dovednosti
četba odborného textu s porozuměním, schopnost historického vhledu a uplatňování historického kontextu, aktualizace historických poznatků.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Baker Simon. Ancient Rome: The Rise and Fall of an Empire. London, 2007. ISBN 978-1-84607-284-0.
  • Bartoněk, Antonín. Zlaté Mykény. Praha, 1983.
  • Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha¨, 1979.
  • Burian, Jan - Mouchová, B. Záhadní Etruskové. Praha, 1974.
  • Burian, Jan. Římské impérium. Praha, 1994.
  • Burian, Jan. Zánik antiky. Praha, 1972.
  • Goodman, Martin. Řím a Jeruzalém. Praha, 2007. ISBN 978-80-87067-67-3.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Grant, Michael. Dějiny antického Říma. Praha, 1999.
  • Grant, Michael. Klasické Řecko. Praha, 2004. ISBN 80-7341-404-X.
  • Grant, Michael. Zrození Řecka. Praha, 2002. ISBN 80-7341-917-3.
  • Hošek, Radislav - Marek, Václav. Řím Marka Aurelia. Praha, 1990.
  • Kolektiv autorů. Antické Řecko. Praha, 2018.
  • Kolektiv autorů. Antika a česká kultura. Praha, 1979.
  • Kolektiv autorů. Encyklopedie antiky. Praha, 1973.
  • Kolektiv autorů. Slovník antické kultury. Praha, 1974.
  • Kovařík, Jiří. Legie římského impéria. Praha, 2016.
  • Kovařík, Jiří. Pád říše římské. Praha, 2016.
  • Kumpera, Jan. Historia mundi II. : Vybrané kapitoly z dějin starověku. Plzeň, 2004. ISBN 80-7043-327-2.
  • Lisový, Igor. Antické reálie. České Budějovice, 2005. ISBN 80-7040-754-9.
  • Norwich, John. Města, která utvářela starověký svět. Praha, 2016.
  • Ober Josiach. The Rise and Fall of Classical Greece. Oxford, 2015. ISBN 978-0-691-14091-9.
  • Oliva, Pavel. Zrození evropské civilizace. Praha, 1995.
  • Svobodová, Helena. Antické umění ve sbírkách Národního muzea. Praha, 2020.
  • Wise Bauer Susan. The History of the ancient World: From the earliest accounts to the fall Roma. New York, 2007. ISBN 978-0-393-05-97-8.
  • Zamarovský, Vojtěch. Bohové a hrdinové antických bojů. Praha, 1996.
  • Zamarovský, Vojtěch. Dějiny psané Římem. Praha, 1995.
  • Zamarovský, Vojtěch. Objevení Tróje. Praha, 1992.
  • Zamarovský, Vojtěch. Řecký zázrak. Praha, 2000. ISBN 80-242-0403-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr