|
Vyučující
|
-
Šebesta Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa 2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům. 3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly. 4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945 5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace. 6. Války, najmě světové: střet dobra a zla? 7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty? 8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"? 9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak? 10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat zevrubnou znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století na úrovní bakalářského studia jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně uvažovat o problematice dějin 20. století, napsat seminární práci či recenzi odborné monografie, vyhledávat a hodnotit webové a multimediální zdroje. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definice změn světové politiky způsobené výsledky první světové války. Objasnění příčiny nástupu a realizace extrémistických socialistických a nacionalistických režimů (komunismus, nacionální socialismus, fašismus). Popis sovětský bolševický režim, jeho porovnání s dalšími totalitními systémy. Vysvětlení vzniku tzv. studené války a "rozděleného světa". Charakteristika sovětské koloniální říše, metod teroru v jednotlivých komunisty ovládaných zemích a srovnat je s vývojem v západním světě. Analýza příčin vzniku světových krizí a objasnění jejich vlivu na současné dění. Vymezit důležité mezníky světových dějiny 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje, analyzovat na jejich základě vznik a existenci diktátorských režimy ve 20. století, didakticky přesvědčivě, odborně správně, přehledně a objektivně prezentovat jejich zločiny a zasadit je do historického vývoje sledovaného období, napsat seminární práci na určené téma. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Appleby, Joyce; Hunt, Lynn; Jacob, Margaret C.. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. ISBN 80-7325-003-9.
-
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Kaplan, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0145-8.
-
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Pešatová, J. a kol. Přes práh totality: metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce.. Mladá Boleslav, 2009. ISBN 978-80-254-7628-4.
-
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
-
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
|