Vyučující
|
-
Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k dějinám světové vzdělanosti 2. Historie vzdělávání ve starověkých civilizacích 3. Vzdělanost a evropský středověk, role církve, fenomén univerzit 4. Česká reformace 15. století a vznik Jednoty bratrské. Jednota bratrská v proměnách 16. století mezi lutheranismem a kalvínstvím 5. Komenského mládí a vzdělání v kultivovaném prostředí rodné Moravy. Komenského zahraniční studia a vliv západoevropské reformace. Komenského návrat a aktivity v předbělohorské době 6. Perzekuce po Bílé hoře - útěšné spisy, zahraniční aktivity. Emigrace a působení v Lešně - počátky nápravných projektů 8. Otázky revelací a eschatologie v Komenského díle 9. Vývoj a proměny Komenského díla a poslední historiografie a komeniologie, Komenského odkaz dnešku 10. Osvicenská vzdělanost, proměny školství v Evropě a habsburské monarchii v 18. století 11. Nové požadavky na vzdělanost v 19. století, hlavní teoretikové 12. 20. století - nové teorie vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v českých a evropských dějinách raného novověku se zřetelem k historii reformace a náboženské problematiky |
Odborné dovednosti |
---|
historicky myslet, uplatňovat analytický a komparativní přístup k historickým skutečnostem, uvědoměle číst odborné texty. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
dějin světové a evropské vzdělanosti, hlavních etap a významných osobností. Student vysvětlí základní charakteristiku české a evropského reformace a místo Komenského v jejím vývoji, analyzuje Komenského práce teologické, pansofické a pedagogické, na příkladech objasní zásady Komenského didaktiky a jejího propojení s všenápravným úsilím |
Odborné dovednosti |
---|
komparace a analýzy jednotlivých etap světové vzdělanosti, rozboru a pochopení stěžejních prací o dějinách vzdělanosti, pochopení a interpretace předních děl J. A. Komenského a jejich významu pro dnešek |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Carretero, Mario, ed., Asensio, Mikel, ed. a Rodríuez-Moneo, María, ed. History education and the construction of national identities. Charlotte, NC: Information Age Publications, [2012], ?2012. xvi, 359 stran. International review of history education. ISBN 978-1-61735-935-4..
-
Čapková, Dagmar. Myšlenka lidské aktivity v Komenského pojetí dějin. Praha, 1987.
-
Floss, Pavel. Poselství J. A. Komenského v současné Evropě. Brno, 2005. ISBN 80-239-6048-2.
-
JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
-
Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Komenský, J. A. Jak (se) učit : Vybrané myšlenky o vzdělání a výchově [uspořádal Jan Kumpera]. Praha, 2004. ISBN 80-204-1123-2.
-
Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Brno, 2007. ISBN 978-80-239-8919-9.
-
Korthaase, Werner + kolektiv. Comenius und der Weltfriede [neměcky]. Berlín, 2005.
-
Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
-
Kumpera, Jan. Vivat Comenius : Posel vzdělanosti, lidskosti a tolerance. Praha, 2006.
-
Midwinter, Eric C. Nineteenth century education. New York: Harper & Row, ?1970. vii, 115 s. Seminar studies in history..
-
Petráň, Josef, ed. a Svatoš, Michal, ed. Dějiny Univerzity Karlovy: 1348-1990. Vydání I. Praha: Karolinum, 1995-1998. 4 svazky. ISBN 80-7066-968-3..
-
Polišenský, Josef. Komenský. Muž labyrintů a naděje. Praha, 1996.
-
Willemsen, Annemarieke. Back to the schoolyard: the daily practice of medieval and renaissance education. Turnhout: Brepols, ?2008. 324 s. Studies in European Urban history (1100-1800); 15. ISBN 978-2-503-52599-0..
-
Zemek, Petr - Kumpera, Jan. Jednota bratrská : Odkaz české reformace evropské duchovní kultuře. Uherský Brod, 2007. ISBN 80-254-0498-6.
|