Předmět: Dějiny vzdělávání a komeniologie

« Zpět
Název předmětu Dějiny vzdělávání a komeniologie
Kód předmětu KHI/DVK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod k dějinám světové vzdělanosti 2. Historie vzdělávání ve starověkých civilizacích 3. Vzdělanost a evropský středověk, role církve, fenomén univerzit 4. Česká reformace 15. století a vznik Jednoty bratrské. Jednota bratrská v proměnách 16. století mezi lutheranismem a kalvínstvím 5. Komenského mládí a vzdělání v kultivovaném prostředí rodné Moravy. Komenského zahraniční studia a vliv západoevropské reformace. Komenského návrat a aktivity v předbělohorské době 6. Perzekuce po Bílé hoře - útěšné spisy, zahraniční aktivity. Emigrace a působení v Lešně - počátky nápravných projektů 8. Otázky revelací a eschatologie v Komenského díle 9. Vývoj a proměny Komenského díla a poslední historiografie a komeniologie, Komenského odkaz dnešku 10. Osvicenská vzdělanost, proměny školství v Evropě a habsburské monarchii v 18. století 11. Nové požadavky na vzdělanost v 19. století, hlavní teoretikové 12. 20. století - nové teorie vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v českých a evropských dějinách raného novověku se zřetelem k historii reformace a náboženské problematiky
Odborné dovednosti
historicky myslet, uplatňovat analytický a komparativní přístup k historickým skutečnostem, uvědoměle číst odborné texty.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
dějin světové a evropské vzdělanosti, hlavních etap a významných osobností. Student vysvětlí základní charakteristiku české a evropského reformace a místo Komenského v jejím vývoji, analyzuje Komenského práce teologické, pansofické a pedagogické, na příkladech objasní zásady Komenského didaktiky a jejího propojení s všenápravným úsilím
Odborné dovednosti
komparace a analýzy jednotlivých etap světové vzdělanosti, rozboru a pochopení stěžejních prací o dějinách vzdělanosti, pochopení a interpretace předních děl J. A. Komenského a jejich významu pro dnešek
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Carretero, Mario, ed., Asensio, Mikel, ed. a Rodríuez-Moneo, María, ed. History education and the construction of national identities. Charlotte, NC: Information Age Publications, [2012], ?2012. xvi, 359 stran. International review of history education. ISBN 978-1-61735-935-4..
  • Čapková, Dagmar. Myšlenka lidské aktivity v Komenského pojetí dějin. Praha, 1987.
  • Floss, Pavel. Poselství J. A. Komenského v současné Evropě. Brno, 2005. ISBN 80-239-6048-2.
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
  • Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Komenský, J. A. Jak (se) učit : Vybrané myšlenky o vzdělání a výchově [uspořádal Jan Kumpera]. Praha, 2004. ISBN 80-204-1123-2.
  • Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Brno, 2007. ISBN 978-80-239-8919-9.
  • Korthaase, Werner + kolektiv. Comenius und der Weltfriede [neměcky]. Berlín, 2005.
  • Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
  • Kumpera, Jan. Vivat Comenius : Posel vzdělanosti, lidskosti a tolerance. Praha, 2006.
  • Midwinter, Eric C. Nineteenth century education. New York: Harper & Row, ?1970. vii, 115 s. Seminar studies in history..
  • Petráň, Josef, ed. a Svatoš, Michal, ed. Dějiny Univerzity Karlovy: 1348-1990. Vydání I. Praha: Karolinum, 1995-1998. 4 svazky. ISBN 80-7066-968-3..
  • Polišenský, Josef. Komenský. Muž labyrintů a naděje. Praha, 1996.
  • Willemsen, Annemarieke. Back to the schoolyard: the daily practice of medieval and renaissance education. Turnhout: Brepols, ?2008. 324 s. Studies in European Urban history (1100-1800); 15. ISBN 978-2-503-52599-0..
  • Zemek, Petr - Kumpera, Jan. Jednota bratrská : Odkaz české reformace evropské duchovní kultuře. Uherský Brod, 2007. ISBN 80-254-0498-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr