Předmět: Didaktika vlastivědy-dějepisné poznatky

« Zpět
Název předmětu Didaktika vlastivědy-dějepisné poznatky
Kód předmětu KHI/DVLAS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
Hlavní problémy českých dějin Problematika místních regionálních dějin ve vyučování vlastivědy Metodika: - aktivizační metody ve vyučování vlastivědy - projektové vyučování ve vlastivědě I. (aplikace na vyučování českých dějin) - projektové vyučování ve vlastivědě II. (aplikace na vyučování regionálních dějin) - moderní multimediální prostředky ve vlastivědě Vhodné využití zásad kurikulární reformy ve vyučování vlastivědy Samostatné projekty studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zásadní podmínkou je předcházející absolvování předmětu Vlastivěda / dějepisné poznatky
Výsledky učení
student(ka): - orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy - prokáže schopnost efektivně naplánovat výuku vybraného tématu z českých - regionálních dějin - prokáže dovednost pracovat s modernímu vyučovacími a multimediálními prostředky - v konečném výsledku si vytvoří přehled o hlavních problémech českých dějin na pozadí evropského vývoje a jejich vhodném výběru a přesvědčivé prezentaci ve vyučování vlastivědy
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Horká, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, 1998.
  • Machalová, M. Didaktika vlastivědy. brno, 1996.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • Průcha, J. Alternativní školy. Praha, 1996.
  • Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
  • Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy. Olomouc, 2005.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní