Předmět: Evropské pedagogické koncepce

« Zpět
Název předmětu Evropské pedagogické koncepce
Kód předmětu KHI/EPKON
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Historický kontext evropských pedagogických koncepcí, historicko-geografické pojetí 2. Evropa v proměnách 16. století, reformace, luteránství a kalvinismus jako hlavní prostředí nových pedagogických koncepcí 3. Střední Evropa, německá koncepce, současná reflexe německého historického vývoje v novověku a moderní době ve vzdělávacím kurikulu 4. Západní Evropa, portugalská a španělská koncepce 5. Současná reflexe zámořských objevů ve španělském a portugalském školním kurikulu 6. Anglie, koncepce koloniální velmoci 7. Současná reflexe koloniální historie v anglickém školním kurikulu 8. Severní Evropa, skandinávská koncepce 9. Současná reflexe specifického historického vývoje skandinávských zemí v dánském a finském školním kurikulu 10. Východní Evropa, ruská koncepce 11. Východní Evropa, koncepce balkánských zemí 12. Současná reflexe ruské historického vývoje v novověku a moderní době v ruském vzdělávacím kurikulu 13. Současná reflexe srbochorvatského vývoje v novověku a moderní době na příkladech slovinského vzdělávacího kurikula

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientace v dějinách evropských států na úrovni bakalářského studia historie, základní znalosti a termíny z pedagogiky a psychologie
Odborné dovednosti
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí; - vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky; osvojit si a interpretovat nově získané poznatky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
faktografie a odborné literatury k probíraným tématům - prokáže schopnost historického a didaktického chápání vývoje jednotlivých evropských oblastí a jejich vzdělávacích systémů - prokáže dovednost vybrat, přehledně sestavit a přesvědčivě prezentovat vlastní odborné vystoupení na dané téma - zorientuje se ve specifikách kurikulárních systémů evropských států (oblastí)
Odborné dovednosti
kritické práce s nově získanými znalostmi; zapojit nových poznatků do celkového rámce znalostí, tvorby na základě nových poznatků vhodných didaktických materiálů pro výuku.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Halík, Tomáš,; Randák, Jan,; Novák, Aleš. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7308-234-5.
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
  • Kasper, Tomáš. Výchova či politika? : Úskalí sudetoněmeckého pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1410-6.
  • Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
  • Kumpera, J. Jan Amos Komenský. Poutník na rozhraní věků. Praha - Ostrava, 1992.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
  • Seebauer, Renate; Maňák, Josef. Německo-anglicko-český pedagogický slovník = Deutsch-englisch-tschechisches pädagogisches Wörterbuch = German-english-czech educational dictionary. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-74-5.
  • Štverák, Vladimír. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-508-6.
  • Veber, Václav. Dějiny sjednocené Evropy : od antických počátků do současnosti. 3., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-183-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr