Vyučující
|
-
Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický kontext evropských pedagogických koncepcí, historicko-geografické pojetí 2. Evropa v proměnách 16. století, reformace, luteránství a kalvinismus jako hlavní prostředí nových pedagogických koncepcí 3. Střední Evropa, německá koncepce, současná reflexe německého historického vývoje v novověku a moderní době ve vzdělávacím kurikulu 4. Západní Evropa, portugalská a španělská koncepce 5. Současná reflexe zámořských objevů ve španělském a portugalském školním kurikulu 6. Anglie, koncepce koloniální velmoci 7. Současná reflexe koloniální historie v anglickém školním kurikulu 8. Severní Evropa, skandinávská koncepce 9. Současná reflexe specifického historického vývoje skandinávských zemí v dánském a finském školním kurikulu 10. Východní Evropa, ruská koncepce 11. Východní Evropa, koncepce balkánských zemí 12. Současná reflexe ruské historického vývoje v novověku a moderní době v ruském vzdělávacím kurikulu 13. Současná reflexe srbochorvatského vývoje v novověku a moderní době na příkladech slovinského vzdělávacího kurikula
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientace v dějinách evropských států na úrovni bakalářského studia historie, základní znalosti a termíny z pedagogiky a psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí; - vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky; osvojit si a interpretovat nově získané poznatky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
faktografie a odborné literatury k probíraným tématům - prokáže schopnost historického a didaktického chápání vývoje jednotlivých evropských oblastí a jejich vzdělávacích systémů - prokáže dovednost vybrat, přehledně sestavit a přesvědčivě prezentovat vlastní odborné vystoupení na dané téma - zorientuje se ve specifikách kurikulárních systémů evropských států (oblastí) |
Odborné dovednosti |
---|
kritické práce s nově získanými znalostmi; zapojit nových poznatků do celkového rámce znalostí, tvorby na základě nových poznatků vhodných didaktických materiálů pro výuku. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Halík, Tomáš,; Randák, Jan,; Novák, Aleš. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7308-234-5.
-
JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
-
Kasper, Tomáš. Výchova či politika? : Úskalí sudetoněmeckého pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1410-6.
-
Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
-
Kumpera, J. Jan Amos Komenský. Poutník na rozhraní věků. Praha - Ostrava, 1992.
-
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
-
Seebauer, Renate; Maňák, Josef. Německo-anglicko-český pedagogický slovník = Deutsch-englisch-tschechisches pädagogisches Wörterbuch = German-english-czech educational dictionary. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-74-5.
-
Štverák, Vladimír. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-508-6.
-
Veber, Václav. Dějiny sjednocené Evropy : od antických počátků do současnosti. 3., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-183-5.
|