Předmět: Historiografie pro učitele 2

« Zpět
Název předmětu Historiografie pro učitele 2
Kód předmětu KHI/HIP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie (historiografie novověká a moderní). Didaktická aplikace dějin historiografie a práce s historickým textem ve výuce dějepisu na ZŠ. 1. Krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny (Gustav Schmoller, Karl Lamprecht, Friedrich Meinecke, Max Weber, Jacob Burckhardt, Benedetto Croce), možnosti didaktické aplikace 2. Marxistická historiografie, historický materialismus (Karel Marx, Bedřich Engels, Georgij Valentinovič Plechanov, E. P. Thompson, Nikolaj Alexandrovič Rožkov, Antonio Gramsci), možnosti didaktické aplikace 3. Hledání smyslu dějin ve 20. století (Oswald Spengler, Ernst Troeltsch, Nikolaj Alexandrovič, Pitirin Alexandrovič Sorokin , Nikolaj Alexandrovič Berďajev, Arnold J. Toynbee, Johan Huizinga; Francis Fukuyama, Samuel P. Huntington, Paul Johnson), možnosti didaktické aplikace 4. Rozumějící historie, "duchové dějiny" (Johann Gustav Droysen, Wilhelm Dilthey, Henri Bergson, Robin George Collingwood, Zdeněk Kalista), možnosti didaktické aplikace 5. Škola Annales a její představitelé, současná francouzská historiografie, možnosti didaktické aplikace 6. Strukturalismus a poststrukturalismus v historiografii (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, George Dumézil, Giles Deleuze, Michel Foucault, Ronald Barthes, Jacques Derrida, Aron Jakovlevič Gurevič), možnosti didaktické aplikace 7. Americká historiografie, "New History" (Charles Augustin Beard, Frederick Jackson Turner, James Harvey Robinson); soudobá americká historická věda, možnosti didaktické aplikace 8. Specifika německé poválečné historiografie (Jürgen Kocka, Hans Ulrich Wehler, John Greville Agard Pocock, Otto Brunner, Reinhart Koselleck a další), možnosti didaktické aplikace 9. Postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání ( Lawrence Stone, Jean - Francois Lyotard, Hyden White, Jacques Derrida, Dušan Třeštík), možnosti didaktické aplikace 10. Nové proudy a metody v současné historiografii. Mikrohistorie a dějiny každodennosti, gender historie, kulturní antropologie (Carlo Ginzburg, Carlo Poni, Giovanni Levi, Hans Medick, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Georges Duby, Peter Burke, Joan Scottová, Lynn Huntová, Clifford Geertz), možnosti didaktické aplikace 11. Orální historie staronový nový přístup v rámci historiografie, možnosti její didaktické aplikace 12. České moderní dějepisectví (2. polovina 19. století současnost; osobnosti a jejich zaměření a dílo, instituce, časopisy, sjezdy historiků); české instituce zabývající se didaktikou dějepisu, osobnosti, periodika pro školní dějepis 13. Významné mezinárodní historické instituce a instituce pro didaktiku dějepisu, zahraniční a mezinárodní historická a didakticky dějepisná periodika, přední historická pracoviště ve světě, mezinárodní sjezdy historiků - přehled

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní historiografické literatuře, zná přední díla a autorské osobnosti, zná přední historická periodika česká i zahraniční
Odborné dovednosti
přesvědčivě interpretovat odborný historický text, používat jej k argumentaci a výkladu o dějinách, využívat jej didakticky ve výuce dějepisu na ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientace v dějinách moderního dějepisectví. Prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a charakterizuje díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a charakterizuje hlavní proudy a linie v moderní historiografii, je schopen využívat hlavní světová i česká historická periodika
Odborné dovednosti
orientace v odborné historické literatuře, erudované práce s historickými periodiky, aplikace získaných vědomostí do didaktické praxe a výuky dějepisu na ZŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
  • Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
  • V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
  • Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
  • Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
  • Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
  • Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
  • Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
  • Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
  • Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
  • Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
  • Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
  • Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
  • Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
  • Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
  • Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
  • Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
  • Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
  • Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
  • Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
  • Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
  • Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
  • Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
  • Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
  • Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
  • Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
  • Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
  • Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
  • Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
  • Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
  • Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
  • Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
  • Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
  • Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
  • Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
  • Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
  • Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
  • Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
  • Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
  • Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
  • Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
  • Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
  • Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
  • Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
  • Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
  • Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
  • Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
  • Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
  • Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
  • Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
  • Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
  • Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
  • Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
  • Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
  • Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
  • Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
  • Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
  • Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
  • Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
  • Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
  • Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
  • Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
  • Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
  • Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
  • Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
  • Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
  • Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr