Předmět: Historiografie pro učitele 1

« Zpět
Název předmětu Historiografie pro učitele 1
Kód předmětu KHI/HIPO1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie (historiografie starověká, středověká, humanistická, barokní, osvícenská). Didaktická aplikace dějin historiografie a práce s historickým textem ve výuce dějepisu na ZŠ. 1. Historický text a historická věda; filozofie dějin a historiografie; povaha a role dějepisectví ve vztahu ke společnosti; osobnost historika a osobnost učitele dějepisu ve vztahu k historickému textu, historiografické žánry a školní dějepis 2. Reflexe minulosti ve starověku, nejstarší texty reflektující minulost ve starověkých orientálních despociích, možnosti didaktické aplikace 3. Antické dějepisectví a jeho význam; možnosti didaktické aplikace 4. Křesťanský středověk a historiografie, Augustinus Aurelius a středověké pojetí dějin, scholastika a dějepisectví, nejstarší žánry středověké historiografie, byzantská historiografie 5. Středověké hrdinské eposy a středověká hagiografie jako historický text; možnosti didaktické aplikace 6. Evropské středověké kroniky, středověká kronika v českém prostředí; možnosti didaktické aplikace 7. Proměny historiografie v době nástupu humanismu a reformace, možnosti didaktické aplikace 8. Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy "učeného dějepisectví" (Jean Bodin, Jacques Bossuet, Johannes Bolland, Jean Mabillon, Bohuslav Balbín); Giambattista Vico a jeho koncepce dějin, možnosti didaktické aplikace 9. Dějepisectví v osvícenské době (John Mill, Dunbar, Robertson, Charles Louis Montesquieu, Voltaire, Jean Antoine Condorcet, Jean Jacques Rousseau, Edward Gibbon), možnosti didaktické aplikace 10. Preromantická a romantická filosofie dějin (Johann Gottfried Herder, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wilhelm von Humboldt, Jules Michelet, Nikolaj Michailovič Karamzin, František Palacký), možnosti didaktické aplikace 11. Liberální dějepisectví (Augustin Thiery, Francois Auguste Mignet, Adolph Thiers, Francois Guizot, Thomas Carlyle, Georg Gottfried Gervinus, William Hickling Prescott), možnosti didaktické aplikace 12. Leopold von Ranke klasická německá historická škola; Pronikání pozitivismu do historiografie (Hippolyte Taine, Alexis de Tocqueville, Fustelo de Coulanges, Henry Thomas Buckle, Theodor Mommsen, Sergej Michailovič Solovjev), možnosti didaktické aplikace 13. Historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků (České dějepisectví od dob J. Golla po rok 1945), možnosti didaktické aplikace

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní historické znalosti v rozsahu standardů středoškolského dějepisu.
Odborné dovednosti
dokáže uvědoměle číst odborný text, s textem následně odborně pracovat a interpretovat jej.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
hlavních etap dějepisectví. Prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a posoudí díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a porovná hlavní proudy a linie v historiografii novověku, užívá hlavní světová i česká historická periodika. Dokáže aplikovat znalosti historiografie didakticky pro potřeby výuky dějepisu na ZŠ.
Odborné dovednosti
orientace v zásadní historické literatuře. Rozlišuje významné autory a jejich odkaz, dovede aplikovat tento získaný potenciál pro potřeby výuky dějepisu na ZŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
  • Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
  • V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
  • Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
  • Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
  • Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
  • Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
  • Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
  • Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
  • Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
  • Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
  • Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
  • Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
  • Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
  • Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
  • Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
  • Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
  • Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
  • Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
  • Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
  • Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
  • Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
  • Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
  • Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
  • Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
  • Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
  • Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
  • Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
  • Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
  • Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
  • Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
  • Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
  • Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
  • Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
  • Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
  • Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
  • Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
  • Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
  • Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
  • Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
  • Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
  • Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
  • Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
  • Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
  • Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
  • Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
  • Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
  • Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
  • Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
  • Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
  • Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
  • Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
  • Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
  • Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
  • Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
  • Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
  • Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
  • Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
  • Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
  • Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
  • Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
  • Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
  • Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
  • Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
  • Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
  • Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
  • Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr