Předmět: Historiografie a práce s historickým textem 1

« Zpět
Název předmětu Historiografie a práce s historickým textem 1
Kód předmětu KHI/HISH1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historický text a historická věda; povaha a role dějepisectví ve vztahu ke společnosti 2. Filozofie dějin a její role v oblasti historiografie, 3. Historiografie věda či umění, spory o diskurz historické vědy, spory o postavení humanitních věd v 19. a 20. století 4. Osobnost historika a osobnost učitele dějepisu ve vztahu k historickému textu, možnosti a meze, subjektivní a objektivní v historii 5. Historiografické žánry a školní dějepis, možnosti a meze 6. Společenská a politická role dějepisectví, pragmatická historiografie, média ve vztahu k historii a školnímu dějepisu, 7. Z dějin starší historiografie: Reflexe minulosti ve starověku, nejstarší texty reflektující minulost ve starověkých orientálních despociích, možnosti didaktické aplikace; Antické dějepisectví a jeho význam; možnosti didaktické aplikace 8. Z dějin starší historiografie: Z dějin historiografie: Křesťanský středověk a historiografie, Augustinus Aurelius a středověké pojetí dějin, scholastika a dějepisectví, nejstarší žánry středověké historiografie, byzantská historiografie; Středověké hrdinské eposy a středověká hagiografie jako historický text; možnosti didaktické aplikace; Evropské středověké kroniky, středověká kronika v českém prostředí; možnosti didaktické aplikace 9. Z dějin starší historiografie: Proměny historiografie v době nástupu humanismu a reformace, možnosti didaktické aplikace; Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy "učeného dějepisectví" (Jean Bodin, Jacques Bossuet, Johannes Bolland, Jean Mabillon, Bohuslav Balbín); Giambattista Vico a jeho koncepce dějin, možnosti didaktické aplikace 10. Nástup moderní vědecké historiografie: Dějepisectví v osvícenské době (John Mill, Dunbar, Robertson, Charles Louis Montesquieu, Voltaire, Jean Antoine Condorcet, Jean Jacques Rousseau, Edward Gibbon), možnosti didaktické aplikace; Preromantická a romantická filosofie dějin (Johann Gottfried Herder, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wilhelm von Humboldt, Jules Michelet, Nikolaj Michailovič Karamzin, František Palacký), možnosti didaktické aplikace; Liberální dějepisectví (Augustin Thiery, Francois Auguste Mignet, Adolph Thiers, Francois Guizot, Thomas Carlyle, Georg Gottfried Gervinus, William Hickling Prescott), možnosti didaktické aplikace; 11. Nástup moderní vědecké historiografie: Leopold von Ranke klasická německá historická škola; Pronikání pozitivismu do historiografie (Hippolyte Taine, Alexis de Tocqueville, Fustelo de Coulanges, Henry Thomas Buckle, Theodor Mommsen, Sergej Michailovič Solovjev); Vznik marxistické historiografie, historický materialismus (Karel Marx, Bedřich Engels, Georgij Valentinovič Plechanov, E. P. Thompson, Nikolaj Alexandrovič Rožkov, Antonio Gramsci) možnosti didaktické aplikace 12. Z dějin moderní české historiografie: Historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků (České dějepisectví od dob J. Golla po rok 1945), možnosti didaktické aplikace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace ve filozofii i v dějinách v rozsahu standardů učiva dějepisu a společenských věd na střední škole.
Odborné dovednosti
kriticky myslet, smysluplně argumentovat, uvědoměle číst, vést odbornou diskusi na základě svých vědomostí i aktuálně přečteného textu, poskytnou základní kritickou reflexi a základní oponenturu teze.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v historiografii a filozofii starších dějin, biografiích významných historiků tohoto období, jejich stěžejních děl, relevance k dobovému historickému diskurzu, umí vysvětlit motivovanost a historickou ukotvenost těchto diskurzů a jejich návaznost na společensko-ekonomický vývoj, správně interpretuje hlavní díla historiografie starověku, středověku a raného novověku. Chápe a správně používá odbornou terminologii z oblasti teorie a filozofie historické vědy.
Odborné dovednosti
Chápe a správně používá odbornou terminologii z oblasti teorie a filozofie historické vědy. Dokáže přemýšlet v historických souvislostech a nahlížet minulost optikou různosti přístupů k filozofii dějin.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Test,
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
  • Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
  • Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
  • Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
  • Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
  • Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
  • Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
  • Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
  • Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
  • Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
  • Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
  • Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr