Předmět: Historiografie a práce s historickým textem 2

« Zpět
Název předmětu Historiografie a práce s historickým textem 2
Kód předmětu KHI/HISH2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filozofické proudy 20. století a historiografie 2. Institucionalizace historické vědy v moderní společnosti, vznik moderního historického establishmentu, role státu v systému vyučování dějepisu historické ohlédnutí 3. Hledání smyslu dějin ve 20. století: (Oswald Spengler, Ernst Troeltsch, Nikolaj Alexandrovič, Pitirin Alexandrovič Sorokin, Nikolaj Alexandrovič Berďajev, Arnold J. Toynbee) , možnosti didaktické aplikace 4. Hledání smyslu dějin ve 20. století: (Johan Huizinga; Francis Fukuyama, Samuel P. Huntington, Paul Johnson, Michel Foucault); Krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny (Gustav Schmoller, Karl Lamprecht, Friedrich Meinecke, Max Weber, Jacob Burckhardt, Benedetto Croce), možnosti didaktické aplikace;, možnosti didaktické aplikace 5. Rozumějící historie, "duchové dějiny" (Johann Gustav Droysen, Wilhelm Dilthey, Henri Bergson, Robin George Collingwood, Zdeněk Kalista), možnosti didaktické aplikace 6. Význam škola Annales, její představitelé, její stopy vsoučasné francouzské historiografii, možnosti didaktické aplikace 7. Strukturalismus a poststrukturalismus v historiografii (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, George Dumézil, Giles Deleuze, Michel Foucault, Ronald Barthes, Jacques Derrida, Aron Jakovlevič Gurevič), možnosti didaktické aplikace 8. Americká historiografie, "New History" (Charles Augustin Beard, Frederick Jackson Turner, James Harvey Robinson); soudobá americká historická věda, možnosti didaktické aplikace 9. Specifika německé poválečné historiografie (Jürgen Kocka, Hans Ulrich Wehler, John Greville Agard Pocock, Otto Brunner, Reinhart Koselleck a další), možnosti didaktické aplikace 10. Postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání ( Lawrence Stone, Jean - Francois Lyotard, Hyden White, Jacques Derrida, Dušan Třeštík), možnosti didaktické aplikace 11. Nové proudy a metody v současné historiografii. Mikrohistorie a dějiny každodennosti, gender historie, kulturní antropologie (Carlo Ginzburg, Carlo Poni, Giovanni Levi, Hans Medick, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Georges Duby, Peter Burke, Joan Scottová, Lynn Huntová, Clifford Geertz), možnosti didaktické aplikace; Orální historie staronový nový přístup v rámci historiografie, možnosti její didaktické aplikace 12. České moderní dějepisectví (2. polovina 19. století současnost; osobnosti a jejich zaměření a dílo, instituce, časopisy, sjezdy historiků); české instituce zabývající se didaktikou dějepisu, osobnosti, periodika pro školní dějepis 13. Významné mezinárodní historické instituce a instituce pro didaktiku dějepisu, zahraniční a mezinárodní historická a didakticky dějepisná periodika, přední historická pracoviště ve světě, mezinárodní sjezdy historiků a jejich odkaz

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v dějinách a filozofii historiografie starších dějinných období, do nástupu osvícenství, interpretovat biografie a dílo předních osobností historiografie tohoto období, charakterizovat hlavní směry a etapy historiografického diskurzu starověku, středověku a raného novověku.
Odborné dovednosti
použít znalosti starší historiografie jako argumentaci pro diskusi a úvahy o dějinách novějších, je schopen historicky myslet, je schopen aplikovat znalosti z dějin filosofie pro pochopení hlavních vývojových proudů dějepisectví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
dějin moderní historiografie, biografií a publikačního odkazu významných historiků novověku a moderní doby, hlavní diskurzů moderní historiografie a jejich interpretačních rámců
Odborné dovednosti
využít získané vědomosti z dějin moderní historiografie a filozofie dějin k odborné diskusi, argumentaci, pochopení dobového historického diskurzu, interpretovat stěžejní problémy soudobé odborné diskuse, didakticky aplikovat uvedené dovednosti
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Test,
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
  • Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
  • Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
  • Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
  • Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
  • Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
  • Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
  • Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
  • Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
  • Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
  • Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
  • Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
  • Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
  • Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
  • Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
  • Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
  • Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
  • Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
  • Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr