Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pravěké umění 2. Umění starověkých říčních civilizací 3. Umění antiky 4. Románské umění 5. Gotika 6. Renesance 7. Baroko 8. Klasicismus 9. Umělecké styly 19. století 10. Umění 19. století 11. Umění 20. století 12.-13. Umění evropského regionu dle výběru studentů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlení hlavních konceptů vnímání výtvarného umění - zpřehlednění historického vývoje uměleckých stylů od pravěku lidstva po moderní dobu - rozlišení hlavních uměleckých směrů v evropském vývoji |
Odborné dovednosti |
---|
- rozpoznat v historicko- antropologickém kontextu různá pojetí pojmu kultura - analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin umění - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně jej prezentovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cornell Sara. Art: A history of changing style. Oxford, 1983. ISBN 0-7148-2190.
-
Hall, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 2008.
-
Hopkins David. After modern Art 1945 - 2000.. Oxford, 2000. ISBN 0-19-284234-X.
-
Král, A. B. Kapitoly nejen o umění. Praha, 2006.
-
Larousse. Umění a lidstvo 1-4. Praha, 1974.
-
Little, S. Ismy, Jak chápat umění. Praha, 2007.
-
Mikš, F. Tajemství obrazu a jazyk umění. Praha, 2006.
-
Odehnalová, A. Vybrané kapitoly z dějin kultury / Od pravěku do počátku 19. století. Praha, 2005.
-
Pijoan, J. Dějiny umění 1-10. Praha, 1977.
-
Východská Helena. Dějepis hrou. Metodické inspirace a didaktické hry.. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7020-171-8.
|