Předmět: Historie umění

« Zpět
Název předmětu Historie umění
Kód předmětu KHI/HU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Pravěké umění 2. Umění starověkých říčních civilizací 3. Umění antiky 4. Románské umění 5. Gotika 6. Renesance 7. Baroko 8. Klasicismus 9. Umělecké styly 19. století 10. Umění 19. století 11. Umění 20. století 12.-13. Umění evropského regionu dle výběru studentů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva
Odborné dovednosti
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlení hlavních konceptů vnímání výtvarného umění - zpřehlednění historického vývoje uměleckých stylů od pravěku lidstva po moderní dobu - rozlišení hlavních uměleckých směrů v evropském vývoji
Odborné dovednosti
- rozpoznat v historicko- antropologickém kontextu různá pojetí pojmu kultura - analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin umění - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně jej prezentovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Cornell Sara. Art: A history of changing style. Oxford, 1983. ISBN 0-7148-2190.
  • Hall, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 2008.
  • Hopkins David. After modern Art 1945 - 2000.. Oxford, 2000. ISBN 0-19-284234-X.
  • Král, A. B. Kapitoly nejen o umění. Praha, 2006.
  • Larousse. Umění a lidstvo 1-4. Praha, 1974.
  • Little, S. Ismy, Jak chápat umění. Praha, 2007.
  • Mikš, F. Tajemství obrazu a jazyk umění. Praha, 2006.
  • Odehnalová, A. Vybrané kapitoly z dějin kultury / Od pravěku do počátku 19. století. Praha, 2005.
  • Pijoan, J. Dějiny umění 1-10. Praha, 1977.
  • Východská Helena. Dějepis hrou. Metodické inspirace a didaktické hry.. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7020-171-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr