Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. Prehistoric art 2. The art of ancient river civilizations 3. Art of Antiquity 4. Romanesque art 5. Gothic style 6. Renaissance 7. Baroque 8. Classicism 9. Art styles of the 19th century 10. Art of the 19th century 11. Art of the 20th century 12. - 13. Art of European region according to the selection of students
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with practical applications, Students' portfolio, Seminar classes, Lecture
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 4 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Desirable, but not significantly prerequisite is graduation from courses of Prehistory and Ancient History. |
Skills |
---|
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- explanation of the main concepts of perception of fine arts - to make the historical development of art styles clear from the prehistory of mankind to modern times - distinguishing major artistic trends in European development |
Skills |
---|
- rozpoznat v historicko- antropologickém kontextu různá pojetí pojmu kultura - analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin umění - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně jej prezentovat |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Interactive lecture |
Students' portfolio |
Seminar classes |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Lecture with a video analysis |
Textual studies |
Competences |
---|
Lecture with a video analysis |
Lecture with visual aids |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Project |
Skills |
---|
Test |
Seminar work |
Competences |
---|
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Cornell Sara. Art: A history of changing style. Oxford, 1983. ISBN 0-7148-2190.
-
Hall, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 2008.
-
Hopkins David. After modern Art 1945 - 2000.. Oxford, 2000. ISBN 0-19-284234-X.
-
Král, A. B. Kapitoly nejen o umění. Praha, 2006.
-
Larousse. Umění a lidstvo 1-4. Praha, 1974.
-
Little, S. Ismy, Jak chápat umění. Praha, 2007.
-
Mikš, F. Tajemství obrazu a jazyk umění. Praha, 2006.
-
Odehnalová, A. Vybrané kapitoly z dějin kultury / Od pravěku do počátku 19. století. Praha, 2005.
-
Pijoan, J. Dějiny umění 1-10. Praha, 1977.
-
Východská Helena. Dějepis hrou. Metodické inspirace a didaktické hry.. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7020-171-8.
|