Předmět: Metodologické problémy výuky OV na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Metodologické problémy výuky OV na ZŠ
Kód předmětu KHI/MPOZŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Simulace modelových edukačních situací ve všech fázích vyučovacího procesu 2. Syntéza hlavních poznatků současné didaktiky v modelových edukačních situacích s občanskovýchovným vzděláváním i transdidaktickým zaměřením 3. Tvorba portfolia k využití klíčových kompetencí ve vyučování občanské výchovy. 4. Tvorba portfolia k využití průřezových témat ve vyučování občanské výchovy. 5. - 12. Prezentace vlastních metodických návrhů s využitím interdisciplinárních vztahů v daném tematickém celku z oblasti občanské výchovy. Prezentace vlastní didaktické analýzy na konkrétních příkladech učiva z občanské výchovy. 13. Shrnutí učiva.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ. Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ. Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva.
Odborné dovednosti
Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány). Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání. Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat proces simulace modelových edukačních situací ve všech fázích vyučovacího procesu. Vysvětlit současné didaktické koncepty. Charakterizovat metodologické aspekty didaktického výzkumu.
Odborné dovednosti
Simulovat edukační strategie v modelových didaktických situacích. Reflektovat simulované edukační strategie. Tvorba didaktického portfolia.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • Koťa, Jaroslav. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9.
  • Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • M?LLER, Karel, B. Inovace-vědění-instituce: k výzvám současné doby. Praha, 2001. ISBN 978-80-246-3669-6.
  • Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
  • PROCHÁZKOVÁ, Ivana ? RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr