Vyučující
|
-
Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Simulace modelových edukačních situací ve všech fázích vyučovacího procesu 2. Syntéza hlavních poznatků současné didaktiky v modelových edukačních situacích s občanskovýchovným vzděláváním i transdidaktickým zaměřením 3. Tvorba portfolia k využití klíčových kompetencí ve vyučování občanské výchovy. 4. Tvorba portfolia k využití průřezových témat ve vyučování občanské výchovy. 5. - 12. Prezentace vlastních metodických návrhů s využitím interdisciplinárních vztahů v daném tematickém celku z oblasti občanské výchovy. Prezentace vlastní didaktické analýzy na konkrétních příkladech učiva z občanské výchovy. 13. Shrnutí učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ. Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ. Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva. |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány). Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání. Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat proces simulace modelových edukačních situací ve všech fázích vyučovacího procesu. Vysvětlit současné didaktické koncepty. Charakterizovat metodologické aspekty didaktického výzkumu. |
Odborné dovednosti |
---|
Simulovat edukační strategie v modelových didaktických situacích. Reflektovat simulované edukační strategie. Tvorba didaktického portfolia. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
Koťa, Jaroslav. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9.
-
Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
M?LLER, Karel, B. Inovace-vědění-instituce: k výzvám současné doby. Praha, 2001. ISBN 978-80-246-3669-6.
-
Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
-
PROCHÁZKOVÁ, Ivana ? RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
-
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
|