Course: Methodology problems of teaching civic education

« Back
Course title Methodology problems of teaching civic education
Course code KHI/MPOZŠ
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Simulation of model educational situations in all phases of the teaching process 2. Synthesis of main findings of contemporary didactics in model education situations with civic education and transdidactic orientation 3. Creation of portfolio to use key competences in teaching civic education. 4. Creating a portfolio to use cross-cutting themes in teaching civic education. 5. - 12. Presentation of own methodological proposals using interdisciplinary relations in the given thematic unit in the field of civic education. Presentation of own didactic analysis on concrete examples of curriculum from civic education. 13. Summary of the course.

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 18 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Explain the meaning, aims and content of civic education. It characterizes curriculum documents in relation to the subject of civic education for elementary schools. To name and describe education strategies in civic education at elementary schools Explain the structure of didactic analysis of the subject
Skills
Formulate goals and content in civic education. Formulate - redefine the contents of civic science education in selected curriculum documents (SEP, thematic plans). Implement the educational strategy in the educational process of civic education. Develop a didactic analysis of curriculum based on the subject of civic science education.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Describe a process of simulation of model education situations in all phases of the teaching process. Explain contemporary didactic concepts. Characterize methodological aspects of didactic research.
Skills
Simulate educational strategies in model didactic situations. Reflect simulated educational strategies. Creation of a didactical portfolio.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Discussion
Skills
Skills demonstration
Seminar
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Discussion
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Test
Individual presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Competences
Self-evaluation
Portfolio
Recommended literature
  • Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • Koťa, Jaroslav. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9.
  • Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • M?LLER, Karel, B. Inovace-vědění-instituce: k výzvám současné doby. Praha, 2001. ISBN 978-80-246-3669-6.
  • Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
  • PROCHÁZKOVÁ, Ivana ? RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester