Lecturer(s)
|
-
Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Simulation of model educational situations in all phases of the teaching process 2. Synthesis of main findings of contemporary didactics in model education situations with civic education and transdidactic orientation 3. Creation of portfolio to use key competences in teaching civic education. 4. Creating a portfolio to use cross-cutting themes in teaching civic education. 5. - 12. Presentation of own methodological proposals using interdisciplinary relations in the given thematic unit in the field of civic education. Presentation of own didactic analysis on concrete examples of curriculum from civic education. 13. Summary of the course.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 18 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Explain the meaning, aims and content of civic education. It characterizes curriculum documents in relation to the subject of civic education for elementary schools. To name and describe education strategies in civic education at elementary schools Explain the structure of didactic analysis of the subject |
Skills |
---|
Formulate goals and content in civic education. Formulate - redefine the contents of civic science education in selected curriculum documents (SEP, thematic plans). Implement the educational strategy in the educational process of civic education. Develop a didactic analysis of curriculum based on the subject of civic science education. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Describe a process of simulation of model education situations in all phases of the teaching process. Explain contemporary didactic concepts. Characterize methodological aspects of didactic research. |
Skills |
---|
Simulate educational strategies in model didactic situations. Reflect simulated educational strategies. Creation of a didactical portfolio. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Discussion |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Seminar |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Discussion |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Portfolio |
Recommended literature
|
-
Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
Koťa, Jaroslav. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9.
-
Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
M?LLER, Karel, B. Inovace-vědění-instituce: k výzvám současné doby. Praha, 2001. ISBN 978-80-246-3669-6.
-
Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
-
PROCHÁZKOVÁ, Ivana ? RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
-
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
|