Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KHI/NAPBO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
Student(ka) - hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy - při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech oboru občanská výchovya a její didaktika, pedagogika a psychologie - absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ - sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin - komentuje své závěry a navrhne možnosti alterace určité edukační situace

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová konzultace, Studijní praxe
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost základního pojmosloví didaktiky občanské výchovy, strukturování a výběru didaktických metod a forem oborové didaktiky, prokázat povědomí o základní aktuální literatuře oborové didaktiky občanské výchovy.
Odborné dovednosti
- sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediska obsahového i formálního, aplikovat teoreticky své dosavadní didaktické znalosti a provést základní didaktickou analýzu vybrané výukové situace
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- platného kurikula pro příslušný stupeň školy, zásad a postupů jeho naplňování, specifik oborové didaktiky a zásad transdidaktického přístupu
Odborné dovednosti
- sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny - argumentovat uplatnění zásad tvorby cílů, naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v náslechové hodině
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr