Vyučující
|
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student(ka) - hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy - při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech didaktika dějepisu, pedagogika a psychologie - absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ (SŠ) - sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin - komentuje své závěry a navrhne možnosti alterace určité edukační situace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Studijní praxe
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- prokázat znalost základního pojmosloví didaktiky dějepisu, struktury tvorby metod dějepisného vyučování, základních didaktických forem vyučování dějepisu, - prokázat povědomí o základní aktuální literatuře oborové didaktiky dějepisu a současného dějepisného kurikula příslušného typu školy (ZŠ, SŠ) |
Odborné dovednosti |
---|
- sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediska obsahového i formálního, - aplikovat teoreticky své dosavadní didaktické poznatky a provést základní didaktickou analýzu vybrané výukové situace ve vztahu k příslušnému typu školy (ZŠ, SŠ) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- transdidaktického i oborového pojetí platného kurikula pro příslušný stupeň školy (ZŠ, SŠ), zásad a postupů naplňování didaktických cílů v oblasti obsahu předmětu, klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
- sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny - diskutovat o uplatnění zásad tvorby cílů a obsahu, naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v náslechové hodině |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|