Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Student(ka) - hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy - při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech didaktika dějepisu, pedagogika a psychologie - absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ - sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin - komentuje své závěry a navrhne možnosti alterace určité edukační situace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Studijní praxe
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost základního pojmosloví didaktiky dějepisu, strukturování a výběru didaktických metod a forem oborové didaktiky, prokázat povědomí o základní aktuální literatuře oborové didaktiky dějepisu, dějepisného kurikula |
Odborné dovednosti |
---|
- sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediska obsahového i formálního, aplikovat teoreticky své dosavadní didaktické znalosti a provést základní didaktickou analýzu vybrané výukové situace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- platného kurikula pro příslušný stupeň školy, zásad a postupů jeho naplňování, specifik oborové didaktiky a zásad transdidaktického přístupu |
Odborné dovednosti |
---|
- sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny - argumentovat uplatnění zásad tvorby cílů, naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v náslechové hodině |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
International review of history education.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|