Vyučující
|
-
Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa 2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům. 3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly. 4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945 5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace. 6. Války, najmě světové: střet dobra a zla? 7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty? 8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"? 9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak? 10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejen povšechné znalosti didaktické a pedagogické - obzvláště důležitá je zevrubná znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky |
Výsledky učení |
---|
absolvent kurzu navrhne různé formy prezentace dějepisné látky doby nejnovějších ve formách přístupné žákům základní školy. Ovládne metody práce nejen s učebnicí, mapou a dalšími "klasickými" pomůckami, ale bude vyhledávat, zpracovávat, analyzovat a především zpřístupňovat informace z internetových a multimediálních zdrojů. Zdůvodní provázanost československých i obecných dějin, stejně jako fakt, že dějiny probíhají i v nejbližším okolí domova a právě teď |
Vyučovací metody |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Breitfelder, M., Východská, H. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky.. Praha, 2009.
-
Čapek, Petr. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Johnson, P. Dějiny 20. století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Kolektiv autorů. Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Zlín, 2009.
-
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
-
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Service, R. Soudruzi. Světové dějiny komunismu. Praha, 2009. ISBN 978-80-257-0105-8.
-
Tigrid, P. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 4. vyd., v Odeonu 3. vyd. Praha, 1992. ISBN 80-207-0355-1.
-
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Zubov, Andrej. Rusko 1917. Katastrofa. Přednášky o ruské revoluci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-257-3445-2.
-
Žáček, P. Boje o minulost. Deset let vyrovnávání se s komunistickou minulostí - pokus o přeběžnou bilanci. Brno, 2000.
|