Vyučující
|
-
Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa 2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům. 3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly. 4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945 5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace. 6. Války, najmě světové: střet dobra a zla? 7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty? 8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"? 9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak? 10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat zevrubnou znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století na úrovní bakalářského studia jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně uvažovat o problematice dějin 20. století, napsat seminární práci či recenzi odborné monografie, vyhledávat a hodnotit webové a multimediální zdroje. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvent kurzu navrhne různé formy prezentace dějepisné látky doby nejnovějších ve formách přístupné žákům základní školy. Ovládne metody práce nejen s učebnicí, mapou a dalšími "klasickými" pomůckami, ale bude vyhledávat, zpracovávat, analyzovat a především zpřístupňovat informace z internetových a multimediálních zdrojů. Zdůvodní provázanost československých i obecných dějin, stejně jako fakt, že dějiny probíhají i v nejbližším okolí domova a právě teď |
Odborné dovednosti |
---|
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluvené psaném projevu, didaktické aplikace historických vědomostí. Student postihne a sestaví základní rysy a vývojové trendy 20. století, dokáže argumentovat pomocí historických událostí nejnovějších dějin, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře, elektronických mediích. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
International review of history education.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
-
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Breitfelder, Miroslav; Východská, Helena. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů : metodický materiál pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Praha : DMS - Dokumenty, mládež & společnost, 2009. ISBN 978-80-254-7810-3.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Judt, Tony; Snyder, Timothy. Intelektuál ve dvacátém století : rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-289-6.
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
-
Kaplan, Karel. Československo : Pomocný stud. text pro gymnázia. Část 1, Československo v letech 1945-1948. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25699-6.
-
Kaplan, Karel. Československo : Pomocný stud. text pro gymnázia. Část 2, Československo v letech 1948-1953 : Zakladatelské období komunistického režimu. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25700-3.
-
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Kershaw, Ian. Hitler. 1889 - 1936: Hybris. Praha, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
-
Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Kissinger, Henry. Uspořádání světa : státní zájmy, konflikty a mocenská rovnováha. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-335-0.
-
Kolektiv autorů. Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Zlín, 2009.
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
-
Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
-
Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
-
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšován.
-
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Snyder, T. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerm a Stalinem. Praha - Litomyšl, 2013.
-
Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
-
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Zubov, Andrej. Rusko 1917. Katastrofa. Přednášky o ruské revoluci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-257-3445-2.
-
Žáček, P. Boje o minulost. Deset let vyrovnávání se s komunistickou minulostí - pokus o přeběžnou bilanci. Brno, 2000.
|