Předmět: Nejnovější dějiny pro učitele

« Zpět
Název předmětu Nejnovější dějiny pro učitele
Kód předmětu KHI/NDU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa 2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům. 3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly. 4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945 5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace. 6. Války, najmě světové: střet dobra a zla? 7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty? 8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"? 9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak? 10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat zevrubnou znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století na úrovní bakalářského studia jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky
Odborné dovednosti
samostatně uvažovat o problematice dějin 20. století, napsat seminární práci či recenzi odborné monografie, vyhledávat a hodnotit webové a multimediální zdroje.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
absolvent kurzu navrhne různé formy prezentace dějepisné látky doby nejnovějších ve formách přístupné žákům základní školy. Ovládne metody práce nejen s učebnicí, mapou a dalšími "klasickými" pomůckami, ale bude vyhledávat, zpracovávat, analyzovat a především zpřístupňovat informace z internetových a multimediálních zdrojů. Zdůvodní provázanost československých i obecných dějin, stejně jako fakt, že dějiny probíhají i v nejbližším okolí domova a právě teď
Odborné dovednosti
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluvené psaném projevu, didaktické aplikace historických vědomostí. Student postihne a sestaví základní rysy a vývojové trendy 20. století, dokáže argumentovat pomocí historických událostí nejnovějších dějin, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře, elektronických mediích.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
  • International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
  • International review of history education.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
  • Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
  • Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
  • Breitfelder, Miroslav; Východská, Helena. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů : metodický materiál pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Praha : DMS - Dokumenty, mládež & společnost, 2009. ISBN 978-80-254-7810-3.
  • Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
  • Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
  • Judt, Tony; Snyder, Timothy. Intelektuál ve dvacátém století : rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-289-6.
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
  • Kaplan, Karel. Československo : Pomocný stud. text pro gymnázia. Část 1, Československo v letech 1945-1948. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25699-6.
  • Kaplan, Karel. Československo : Pomocný stud. text pro gymnázia. Část 2, Československo v letech 1948-1953 : Zakladatelské období komunistického režimu. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25700-3.
  • Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
  • Kershaw, Ian. Hitler. 1889 - 1936: Hybris. Praha, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
  • Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
  • Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
  • Kissinger, Henry. Uspořádání světa : státní zájmy, konflikty a mocenská rovnováha. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-335-0.
  • Kolektiv autorů. Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Zlín, 2009.
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
  • Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
  • Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
  • Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
  • Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
  • Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
  • Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšován.
  • Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
  • Snyder, T. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerm a Stalinem. Praha - Litomyšl, 2013.
  • Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
  • Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
  • Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
  • Zubov, Andrej. Rusko 1917. Katastrofa. Přednášky o ruské revoluci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-257-3445-2.
  • Žáček, P. Boje o minulost. Deset let vyrovnávání se s komunistickou minulostí - pokus o přeběžnou bilanci. Brno, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr