Vyučující
|
-
Beran Drahomír, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: krize pozdního středověku, nové ekonomické formy, renesance, zámořské objevy a počátky evropské expanze, stavovský stát versus nastupující centralistický absolutismus, stavovská povstání a měšťanské revoluce, třicetiletá válka, turecká otázka, evropský absolutismus a osvícenství, osvícenský absolutismus, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, průmyslová revoluce, novodobé politické revoluce (USA, Francie, střední Evropa, Rusko ad.), národní hnutí a vznik nových států, válečné konflikty 19. a 20. století, kolonialismus a dekolonizace, velmocenské soupeření i soudobé snahy po nové stabilizaci a integraci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
faktografická znalost dějin novověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Výsledky učení |
---|
student se bude orientovat v problematice dějin novověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin novověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin novověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Encyklopedie historie světa. 1. vyd. Praha : Cesty, 2001. ISBN 80-7181-567-5.
-
Kronika lidstva. Praha : Anopress, 1998.
-
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Drška, Václav; Skřivan, Aleš; Stellner, František. Kapitoly z dějin evropské politiky do roku 1648. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. ISBN 80-85241-87-0.
-
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Hroch, M. Buržoazní revoluce v Evropě. Praha, 1981.
-
Hroch, Miroslav. Dějiny novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0043-3.
-
Hyna, Alfred. Vybrané kapitoly z dějin novověku. I.. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-330-5.
-
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
-
Kumpera, J. skripta Vybrané kapitoly z dějin novověku (zde podrobná bibliografie k jednotlivým oblastem i tématům);. Plzeň, 1997.
-
Kumpera, Jan. Historia mundi. III., Vybrané kapitoly z dějin středověku. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-726-2.
-
Mejdřická, Květa. Dějiny novověku I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
-
Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
-
Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
-
Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
-
Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.
-
Václav Bůžek - Rostislav Smíšek a kol. Habsburkové 1526-1740. Země Koruny české ve středoevropské monarchii. Praha, 2017. ISBN 978-80-7422-572-7.
|