Předmět: Novověk pro učitele

« Zpět
Název předmětu Novověk pro učitele
Kód předmětu KHI/NOUNC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beran Drahomír, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: krize pozdního středověku, nové ekonomické formy, renesance, zámořské objevy a počátky evropské expanze, stavovský stát versus nastupující centralistický absolutismus, stavovská povstání a měšťanské revoluce, třicetiletá válka, turecká otázka, evropský absolutismus a osvícenství, osvícenský absolutismus, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, průmyslová revoluce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
faktografická znalost dějin novověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu
Odborné dovednosti
Samostatně vytvářet powerpointové prezentace a didaktické hry a pomůcky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student se bude orientovat v problematice dějin novověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin novověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin novověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie
Odborné dovednosti
Iinterpretovat novověkou látku žákům, prezentovat jim historické a kulturní památky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
  • International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
  • International review of history education.
  • ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
  • BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
  • Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
  • Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
  • Drška, Václav; Skřivan, Aleš; Stellner, František. Kapitoly z dějin evropské politiky do roku 1648. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. ISBN 80-85241-87-0.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
  • Hroch, M. Buržoazní revoluce v Evropě. Praha, 1981.
  • Hroch, Miroslav. Dějiny novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0043-3.
  • HUSBAND Chris et al. Undertanding History Education Teaching: Teaching and Learning about the Past at Secondary Schools. Philadelphia 2003. ISBN 978-0-3352-1271-2..
  • Hyna, Alfred. Vybrané kapitoly z dějin novověku. I.. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-330-5.
  • Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • Kilián, Jan. 11.12.1617. Zboření kostela v Hrobu. Na cestě k defenestraci. Praha, 2007.
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
  • Mejdřická, Květa. Dějiny novověku I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
  • Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
  • Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
  • Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
  • Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
  • Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Václav Bůžek - Rostislav Smíšek a kol. Habsburkové 1526-1740. Země Koruny české ve středoevropské monarchii. Praha, 2017. ISBN 978-80-7422-572-7.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr