Vyučující
|
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Aktuality v oblasti orální historie ve světě i doma. Nejnovější literatura . Úvod do aplikované orální historie, situace ve světě i u nás. Zadání studijní literatury. Zadání projektového úkolu. 2. Aplikovaná OH v oblasti didaktické. Možnosti a meze. 3. Praktická ukázka didaktické aplikace OH - hospitace ve výuce. 4. Aplikovaná OH v oblasti popularizace dějin a oblasti publicistické. Úskalí a jak se jim vyhnout. 5. Exkurze na FHS UK Praha obor Orální historie. 6. Aplikovaná OH v oblasti socilální péče a práce se seniory. Zkušenosti kolegů z Jihoafrické republiky. 7. Aplikovaná OH v oblasti sběru moderního folklóru souvisejícího s nejnovějšími dějinami, praktické využití získaných dat. Moderní interaktivní muzeum regionu. 8. Vlastní terénní výzkum a práce. 9. Konzultace projektových úkolů seminární formou. 10. Studentské kolokvium s prezentací jednotlivých projektových úkolů studentů, část 1. 11. Studentské kolokvium s prezentací jednotlivých projektových úkolů studentů, část 2. 12. Individuální hodnotící rozpravy s lektorkou a udělení zápočtu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokládá se absolvování přemětu POPHP 1 |
Výsledky učení |
---|
student získá orientaci v současných nejmodernějších metodách historické vědy, získá dovednost připravit a odborně vést interview s pamětníkem, dokáže ošetřit vytěžení pamětníka z hlediska právního, získá technické i režijní dovednosti související s procesem vytěžení pamětníka, správně transkribuje, interpretuje a archivuje získaná data a dle vlastního výběru se zaměří na jeden z nabízených aplikačních směrů orální historie: didaktika a popularizace historie, terapie a geriatrie, etnografie. Aplikovaná orální historie bude hlavní náplní druhé části kurzu |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
FOLEY, John Miles (ed.). Teaching Oral Traditions. New York, 1988.
-
HENIGE, David. Oral Historiography. New York, 1982.
-
LE GOFF, Jacques. Paměť a dějiny. Praha, 2007.
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
SHUMWAY, Gary L. (ed.). Oral History in the United States: A Directory. New York, 1971.
-
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
VANĚK, Miroslav - MÜCKE, Pavel - PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti. Praha, 2007.
-
VANÉK, Miroslav. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty. Praha, 2008.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
-
VANSINA, Jan. Oral Tradition as History. London, 1965.
-
YOW, V. R. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences. Walnut Creek, 2005.
|