Vyučující
|
-
Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní do kurzu. Co je orální historie? Nejstarší a nejmladší výzkumná metoda. Dějiny orální historie. Orální historie ve světě. Hlavní proudy, aplikovaná oral history, přední světoví odborníci oral history , literatura. IOHA. Zadání literatury ke studiu. Zadání projektového úkolu. 2. Místo orální historie v českém dějepisectví. Centrum orální historie ÚSD AV ČR, výzkumné záměry Centra, spolupráce se zahraničními partnery,. Středisko orální historie SOHI při KHI FPE ZČU v Plzni, možnosti spolupráce studentů na výzkumných projektech. 3. Metoda kvalitativního výzkumu. Teoretická příprava vedení rozhovoru: problematika výběru respondenta, legislativní, technické a psychologické aspekty. Subjektivita vs. objektivita v historickém poznání, možnosti a meze. 4. Biografická metoda a její využití v historiografii, mikrohistorie a makrohistorie, aplikace metody orální historie. 5. Odborná rozprava nad zadanými články. 6. Interview - praktická příprava: ukázky a analýza rozhovorů, ukázky transkribce, ukázky interpretace, nejčastější chyby při přípravě a vedení rozhovoru a jak jim předejít. 7. Praktické cvičení - příprava a vedení rozhovoru. 8. Praktické cvičení - analýza a interpretace rozhovoru. Archivace a ošetření dat. 9. Využití poznatků získaných metodou orální historie ve výzkumu moderních dějin, kombinace s klasickými a jinými historickými prameny, korekce získané faktografie. 10. Etika orálně historického výzkumu, úskalí a meze orálně historického výzkumu. Možnosti praktického využití výsledků výzkumu. 11. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 1. 12. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 2 13. Závěrečná individuální rozprava s lektorkou a udělení zápočtu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientace v historii v rozsahu standardů středoškolského dějepisu, zejména v moderních dějinách |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s audiovizuální technikou a základních uživatelských dovedností v oblasti IT, stejně jako bazální znalosti středoškolské psychologie a sociologie, jež je výhodou, nikoli podmínkou |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá širší orientaci v současných nejmodernějších metodách historické vědy, znalosti z dějin každodennosti, mikrohistorie a gender historie nad rámec běžných standardů vysokoškolské historie, znalosti metod biografie a narativní historie |
Odborné dovednosti |
---|
připravit a odborně vést interview s pamětníkem, ošetřit vytěžení pamětníka z hlediska právního, získá technické i režijní dovednosti související s procesem vytěžení pamětníka, správně transkribovat, interpretovat a archivovat získaná data a dle vlastního výběru se zaměřit na jeden z nabízených aplikačních směrů orální historie: didaktika a popularizace historie, terapie a geriatrie, etnografie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
DUNAWAY David King. Oral History. An Interdisciplinary Anthology. Nashville 1984..
-
Fritzová Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
-
Morávková Naděžda. Biografická metoda formou biografu, Acta universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Historica Didactica, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům, č. 1, 2010, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-257-4, s. 96-99..
-
Morávková Naděžda. Biografie - nedoceněný historický pramen, přínos a úskalí, Jihočeský sborník historický. Supplementum 3: PETRÁŠ, J. a kol. Příběh je základ a lidé příběhy potřebují aneb Teoretické a praktické aspekty orální historie. České Budějovice : Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, 2009. ISSN 6323-004X, ISBN 978-80-87311-14-1, s. 45-51..
-
Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 45-55..
-
Morávková Naděžda. Memoáry a biografická interview jako historický pramen/Memoirs and Biographical Interview as a Historical Source. In MORÁVKOVÁ, Naděžda a kol. Říká se? Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-9-1, s. 109-115..
-
Morávková Naděžda. Orální historie a biografie v dějinách dějepisectví dvacátého století / Oral history and the Biographies of the History of Historiography in the Twentieth Century, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 1/2011, č. 1. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 34 - 47..
-
Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1. Olomouc: Katedra společenských věd PF Univerzity Palackého v Olomouci, ISSN 1805-3963, s. 31-36..
-
Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1. Olomouc: Katedra společenských věd PF Univerzity Palackého v Olomouci, ISSN 1805-3963, s. 4-14..
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
SHUMWAY, Gary L. (ed.). Oral History in the United States: A Directory. New York, 1971.
-
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
VANĚK, Miroslav - MÜCKE, Pavel - PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti. Praha, 2007.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
|